رشته آموزش عربی دانشگاه فرهنگیان
1- معرفی کلی و مقدمه
رشته ی دبیری عربی از رشته هایی است که فقط از طریق رشته انسانی و دیپلم انسانی و از طریق کنکور فرهنگیان دانشجو می پذیرد .رشته های دبیری در دانشگاه فرهنگیان و در حیطه ی کاری از مزایای ویژه ای برخوردارند از جمله ساعات کاری ، مسیر پیشرفت،کمک به دانش آموزان، خصوصی ششدن دروس و تمرکز بیشتر روی هریک از دروس ،حقوق و مزایا،شان اجتماعی و…..
همانطور که شنیده اید رشته ی عربی به دلیل دروس پیچیده ای که دارد که این دروس هم شامل قواعد عربی و هم ترجمه و هم تلفظ می باشد بین رشته های دانشگاه فرهنگیان از سخت ترین هاست اما از آنجایی که پس از هر سختی آسانی هست بعد از کسب مدرک دراین رشته و ادامه تحصیل میتوانیم علاوه بر شغل شریف معلمی عین رشته ی زبان انگلیسی در حوزه های دیگر کاری هم فعالیت داشته باشیم و کسب درآمد کنیم و پیشرفت داشته باشیم.
البته که درهر رشته و شغلی اگر تلاش نیم به موفقیت میرسیم.
از همه مهم تر اینکه عربی زبان قرآن است و میتوانیم با یادگیری این زبان با قرآن بهتر انس بگیریم و کلام خدارا بهتر بفهمیم و درک کنیم .
از طرفی سومین زبان جهانی است و از طریق آن زبان میتوانیم با بسیاری از کشورهای جهان به آسانی ارتباط بگیریم.
2- رشته در قاب کنکور
این رشته در دانشگاه فرهنگیان به دلیل اهمیت و همچنین سختی که دارد رتبه و تراز بالایی برای قبولی نیاز دارد که تقریبا و طبق تجربه ترازهای بالای 8000 قبولی تضمینی در این رشته دارند با میانگین درصد 30الی 50
البته این درصد و تراز نسبی است و در استان و منطقه متفاوت است اما عموم کارنامه های قبولی حاکی از این است که این رشته به تراز بالاتری به نسبت رشته های دیگر نیاز دارد
اگر هدف شما قبولی در این رشته هست بهتر است درصد بالای این درس را در کنکور و نمره ی بالارا در نهایی کسب کنید
3- رشته در قامت دانشجو معلم
به نظر من که این رشته را بعنوان دانشجومعلم تجربه کرده ام اگر به این درس از ابتدا علاقه داشته باشید لحظه به لحظه برایتان شیرین است و علاوه بر آن اساتید برای جذاب کردن درس برای دانشجو از کلیپ ها و موزیک های عربی و روش های مختلف و نو برای یادگیری قواعد و ترجمه کلمات استفاده می کنند و همچنین خود دانشگاه در قالب انجمن علمی عربی راه پیشریف فراتر از دانشگاه و دروس دانشگاهی و تقویت این زبان در اختیار شما قرار می دهد.
میتوانید بعنوان دبیر ئ اعضای انجمن، بعنوان شرکت کننده و حتی داور مسابقات قرآنی،جشنواره های تدریس،جشنواره های قرآن و عترت و ….فعالیت داشته باشید.
4- سیلابس رشته ی دبیری عربی
توزیع دروس رشته آموزش زبان عربی
نیمسال تحصیلی | نوع درس | |||||||||||||||||
تعداد
واحد |
هشتم | تعداد
واحد |
هفتم | تعداد
واحد |
ششم | تعداد واحد | پنجم | تعداد
واحد |
چهارم | تعداد
واحد |
سوم | تعداد
واحد |
دوم | تعداد
واحد |
اول | |||
2ن | تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی | 2ن | تفسیر
موضوعی قرآن |
2ن | تاریخ تحلیلی صدر اسلام | 2ن | انقلاب اسلامی ایران | 2ن | دانش خانواده و جمعیت | 2ن | اندیشه اسلامی 2 | 2ن | اندیشه اسلامی 1 | 2ن | آیین زندگی | معارف اسلامی
(16 واحد) |
||
– | – | 1ع | نگارش علمی | 1ن+
1ع |
سلامت/بهداشت و صیانت از
محیط زیست |
3ن | زبان انگلیسی | 2ن | زبان فارسی | 1ع | تربیت بدنی 2 | 1ع | تربیت بدنی1 | عمومی
(11واحد) |
||||
– | – | – | – | – | 1ع | نگارش خلاق | – | – | ||||||||||
2ن | نقش اجتماعی معلم ازدیدگاه اسلام | 3ن | اخلاق حرفه اي معلم | 2ن | تاریخ
اندیشه هاوعمل تربیتی دراسلام وایران |
2ن | اسناد، قوانین
و سازمان آموزش و پرورشدر ج.ا.ا |
2ن | فلسفه تربیت رسمی و عمومی در ج.ا.ا | 3ن | فلسفه تربیت در ج.ا.ا | 3ن | نظام تربیتی اسلام (براساس قرآن و روایات معصومین (ع)) | 2ن | سیره تربیتی پیامبرواهل بیت(ع) (باتوجه به مراحل وساحت هاي تربیت) | تربیت اسلامی
(19واحد) |
||
2ن | جامعه شناسی تربیتی | – | 2ن | آموزش و پرورش
تطبیقی با تاکید بر دوره-هاي تحصیلی |
1ن+
1ع |
ارزشیابی از یادگیري | 1ن
+1ع |
اصول وروشهاي تدریس | 2ن | نظریه هاي یادگیري و آموزش | 2ن | روانشناسی تربیتی | تربیتی
(18واحد) |
|||||
– | – | – | 1ع | کاربرد زبان درتربیت | 2ن | مدیریت آموزشگاهی | 1ع | کاربرد هنر در آموزش | 1ن+
1ع |
اصول و
روشهاي راهنمایی و مشاوره |
||||||||
2 | کارورزي 4 | 1ك | پژوهش و توسعه حرفهاي3:
درس پژوهی |
1ك | طراحی واحد یادگیري در آموزش زبان عربی | 1ن+
1ع |
آزمون هاي تحصیلی و آزمون سازي در آموزش زبان عربی | 1ك | راهبردهاي تدریس در آموزش زبان عربی | 1ك | طراحی آموزشی در آموزش زبان عربی | 1ك | کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در
آموزش زبان عربی 1 |
1ن | فلسفه معلمی در آموزش زبان عربی | تخصصی تربیتی
(27واحد |
2 | کارنماي معلمی (پروژه) | 1ن | تجربه هاي خاص
حرفه اي در آموزش زبان عربی |
1ك | پژوهش و توسعه حرفهاي2:
کنش پژوهی |
2 | کارورزي 1 | 1ك | کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش زبان عربی3 | 1ك | کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش زبان عربی 2 | 1ن+
1ع |
تحلیل محتواي کتاب درسی | 1ن+
1ع |
برنامه ریزي درسی در آموزش زبان عربی | |
– | 2 | کارورزي 3 | 2 | کارورزي 2 | – | 1ك | پژوهش و توسعه حرفه-اي1: پژوهش روایی | – | – | – | ||||||
1ن+
1ع |
نقد ادبی | 2ن+
1ع |
علم بیان و بدیع | 1ن+
1ع |
نگارش 2 | 1ن+
1ع |
نگارش 1 | 2ن | نحو کاربردي3 | 2ن | صرف
کاربردي 3 |
2ن | صرف کاربردي 2 | 2ن | صرف
کاربردي 1 |
تخصصی
(54واحد) |
1ع | عروض | 1ن+
1ع |
تجزیه و ترکیب متون دینی | 1ن+
1ع |
علم معانی | 2ن | تاریخ ادبیات و
متون نظم دوره معاصر |
1ن+
1ع |
گفت و شنود 2 | ن1
+1ع |
آزمایشگاه 2 | 2ن | نحو کاربردي 2 | 1ن+
1ع |
فن ترجمه | |
2ن | قرائت و ترجمه روزنامه و مجلات | 2ن | متون نهج البلاغه | 2ن | ترجمه از فارسی به عربی | 2ن | تاریخ ادبیات و متون نثر دوره معاصر | 2ن | ترجمه از عربی به فارسی | 1ن
+1ع |
گفت و شنود 1 | 1ن+
1ع |
آزمایشگاه 1 | 2ن | نحو کاربردي 1 | |
1ن+
1ع |
روش
تحقیق و ماخذشناسی |
2ن | متون تفسیري | |||||||||||||
1ن+
1ع |
زیبایی
شناسی آیات قران کریم |
|||||||||||||||
15 | 18 | 19 | 18 | 19 | 20 | 18 | 18 | جمع واحد | ||||||||
9 | 12 | 11 | 13 | 13 | 14 | 13 | 14 | نظري | ||||||||
2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | عملی | ||||||||
– | 1 | 2 | – | 3 | 2 | 1 | – | کارگاهی | ||||||||
2 | 2 | 2 | 2 | – | – | – | – | کارورزي | ||||||||
2 | – | – | – | – | – | – | – | پروژه |
5- مزایا
این شغل از جنبه های مختلف مزایای زیادی دارد .
اولین مزیت که کار در همان شغل معلمی و یاددادن درس به این مهمی به دانش آموزان است . و بقیه ی مزایا از جمله :
مترجمی زبان عربی است که درآمد خوبی دارد و
کار در سفارت یا حتی تدریس در کشورهای عربی،
ارتباط با کشورهای همسایه و حتی کمک و کار در بازرگانی بین المللی کشورها ،
برگزاری کلاس های تقویتی چون این درس پاشنه آشیل رشته انسانی است و همچنین درس عمومی بقیه ی رشته ها نیز هست و همه به آن نیاز دارند
از طرفی تالیف کتاب ها و مقالات بین المللی و تالیف کتاب های درسی و کمک درسی و …..،
خود فرد دبیر هم به دلیل قوانین موجود میتواند در 3روز هفته کلاس های مدرسه را برود و 5روز دیگر وقت آزاد داشته باشد تا به فعالیت های دیگر بپردازذ.
6-معایب
این رشته با تمام مزایایی که دارد صددرصد یکسری سختی هایی هم دارد ازجمله دروس دشوار این رشته که اگر واقعا به این رشته علاقه قلبی نداشته باشید با سختی های زیادی مواجه هستید و سطح پایین اساتید بعضی پردیس ها به نسبت دانشگاه های دولتی این مشکل را دوچندان میکند، علاوه بر آن باتوجه به وجهه بدی که بعضی از فرهنگ ها نسبت به این رشته دارند انتخاب این رشته را سخت میکند که اگر شما واقعا به این رشته علاقه داشته باشید به آنها ثابت میکنید که یکی از مفیدترین شغل ها و رشته ها برای جامعه میتواند باشد .
7- رشته در قامت معلم
دبیر عربی پس از طی کردن 4 سال دانشگاهی و واحدهای تخصصی و کارورزی با آمادگی کامل وارد مدارس میشوند
ممکن است که یک دبیر عربی در طول سال در چند مدرسه مشغول به کار بشود اما از آنجایی که عربی در همه ی رشته های نظری وجود دارد احتمال اینکه همه ی ساعت های آن دبیر در یک مدرسه طی شود خیلی بالاست که باعث سهولت در رفت و آمد و..
میشود . متاسفانه به دلیل کم کاری برخی از معلمان عربی قدیم ممکن است در ابتدا که وارد کلاس میشوید با هجوم دانش آموزان و گارد آنها نسبت به درس عربی مواجه شوید که باید طبق آموخته هایی که در دانشگاه فرهنگیان داشته اید میتوانید این درس را برای دانش آموزان جذاب و یادگیری آنهارا عمیق تر و موثر تر کنید و آنهارا عاشق رشته و شغل خود بکنید.البته این موضوع را هم توجه داشته باشید که در مناطق کم جکعیت ممکن است علاوه بر عربی دروس دیگر هم برای تدریس به شما واگذار شود که جای نگرانی نیست.
نگران چیزی نباشید چون همه چیز را در دانشگاه و کارورزی یادمیگیرید.
8- رشته در قامت استاد دانشگاه
برای ورود به مقطع دکتری در این رشته، داوطلبان باید پس از طی چهار سال تحصیلات کارشناسی و دو سال دوره کارشناسی ارشد، بدون لحاظ کردن تعهدات مربوط به خدمت، در آزمون دکتری شرکت کنند.
در مرحله نخست، لازم است که کارشناسی ارشد خود را در یکی از شاخههای الهیات یا عربی انتخاب کنند و اگر خود رشته ی عربی را تا دکترا ادامه دهند و مقالات و فعالیت های موثر را در طول دوران دانشگاهی خود ارائه دهند میتوانند یا بصورت حق التدریس وارد دانشگاه شوند و تدریس کنند یا آزمون دهند و هیءت علمی دانشگاه شوند که دیگر نیازی به تدریس در مدرسه ندارند.
اساتید دانشگاه در مقایسه با دبیران، از امتیازات ویژهای برخوردارند، که از جمله آنها میتوان به انعطافپذیری بیشتر در ساعات کاری، سطح درآمد بالاتر و فرصت انجام تحقیقات علمی با بودجه دانشگاه اشاره کرد.
9- ادامه تحصیل در رشته
ادامه تحصیل یکی از دغدغههای مهم معلمان در تمام مقاطع است، و این موضوع برای آموزگاران حتی برجستهتر به نظر میرسد. بسیاری از معلمان با چالشهایی نظیر زمان محدود، هزینههای تحصیل، و تداخل برنامههای کاری و آموزشی روبهرو هستند، اما با وجود این موانع، علاقهمندان به تحصیلات تکمیلی راههای مناسبی برای پیشرفت علمی و حرفهای خود پیدا میکنند.
برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد، داشتن حداقل نمره ۱۴ در مقطع کارشناسی الزامی است. این مرحله به معلمان امکان میدهد که در زمینههای تخصصیتر و مرتبط با رشته تحصیلی خود به دانش عمیقتری دست پیدا کنند. در یکی از شاخههای الهیات یا عربی انتخاب کنند هر یک از این گرایشها فرصتهایی منحصر به فرد برای پژوهش و کسب دانش در حوزههای تخصصیتر فراهم میکند.
اگر فردی قصد ادامه تحصیل تا مقطع دکترا را داشته باشد، باید علاوه بر داشتن مدرک کارشناسی ارشد، معدل حداقل ۱۶ را نیز کسب کرده باشد و یک مقاله علمی معتبر منتشر کند. پژوهش و انتشار مقالات علمی از جمله الزامات مهم این مقطع هستند و نقش حیاتی در پیشرفت علمی فرد ایفا میکنند. پس از احراز شرایط، داوطلبان باید در آزمون دکتری شرکت کنند و نمره قبولی را کسب نمایند تا بتوانند وارد این مرحله از تحصیل شوند.
تحصیل در مقطع دکترا نهتنها دانش فرد را افزایش میدهد، بلکه امکان مشارکت در پژوهشهای علمی، تدریس در دانشگاهها و ارتقای جایگاه علمی را نیز فراهم میکند. اساتید دانشگاه در مقایسه با دبیران، از امتیازات قابل توجهی برخوردارند؛ از جمله انعطافپذیری بیشتر در ساعات کاری، سطح درآمد بالاتر و فرصت انجام تحقیقات علمی با بودجه دانشگاه. این مزایا باعث میشوند که ادامه تحصیل در این مقطع، علاوه بر مزایای علمی، جنبههای حرفهای و مالی نیز داشته باشد و به توسعه فردی و تخصصی کمک کند.
10- بازار کار و میزان حقوق
درآمد دبیران عربی بسته به میزان ساعات تدریس، تجربه و فعالیتهای جانبی آموزشی متغیر است. در حال حاضر، یک دبیر عربی که حداقل ۲۴ ساعت در هفته تدریس میکند، درآمدی در حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان دارد. این مبلغ شامل حقوق رسمی آموزش و پرورش است، اما دبیران میتوانند با افزایش ساعات تدریس خود، مبلغی اضافه تحت عنوان حقالتدریس نیز دریافت کنند. این امکان به آنان فرصت میدهد تا با تدریس بیشتر، درآمد خود را افزایش دهند. افزون بر این، عربی یکی از دروس کلیدی در مقطع دبیرستان محسوب میشود، و همین موضوع فرصتهای متعددی را برای دبیران این رشته فراهم میکند.
بسیاری از دبیران عربی علاوه بر تدریس در کلاسهای رسمی مدرسه، در زمینه آموزش خصوصی نیز فعالیت میکنند. این شامل برگزاری کلاسهای تقویتی، تدریس در موسسات آموزشی، و آمادگی دانشآموزان برای کنکور سراسری میشود. تدریس در این حوزهها نهتنها به افزایش درآمد دبیران کمک میکند، بلکه آنان را در مسیر آموزش تخصصیتر و حرفهایتر قرار میدهد. از سوی دیگر، برخی دبیران عربی که به صحبت کردن به زبان عربی تسلط دارند میتوانند به ترجمه ی کتاب ها و روزنامه ها و مجلات عربی بپردازند از طرفی میتوانند بعناون مترجم در سفارت یا در بازرگانی کشور مشغول به کار شوند.علاوه بر آن، برخی دبیران به تألیف کتابهای کمکدرسی، طراحی دورههای آنلاین و ارائه محتوای آموزشی در فضای مجازی روی میآورند که این فعالیتها نیز میتواند تأثیر مستقیمی بر میزان درآمد و پیشرفت حرفهای آنان داشته باشد.
با توجه به اهمیت درس عربی در نظام آموزشی و نیاز به دبیران متخصص در این حوزه، فرصتهای شغلی متنوعی برای آنان وجود دارد. از تدریس در مدارس گرفته تا فعالیتهای آموزشی جانبی، دبیران عربی میتوانند مسیرهای مختلفی را برای افزایش درآمد و رشد علمی خود انتخاب کنند.
همچنین پیشرفت فناوری و گسترش آموزشهای آنلاین، امکان دسترسی به دانشآموزان بیشتر و ارائه آموزشهای تخصصیتر را فراهم کرده است، که این موضوع فرصتهای جدیدی را برای دبیران علاقهمند ایجاد میکند. در مجموع، دبیران عربی با توسعه مهارتهای تدریسی، تحقیقاتی و ارتباطی خود، میتوانند به درآمد بالاتری دست پیدا کنند و تأثیر بیشتری در حوزه آموزش و علم داشته باشند.
11-یادداشتی از یک دانشجو معلم
عشق به معلمی ابتدا شمارا به این شغل جذب میکند و اگر توانایی تعلیم و تدریس و شایستگی آن را داشته باشید حتما به این شغل دست پیدا میکنید
انتخاب اینکه چه درسی تدریس کنید بستگی به عشق و علاقه ی خودتان دارد که از نظر من رشته عربی درسی است که خواهان زیاد دارد و قسمتی از این خواستن برمیگردد به معلم شما در راهنمایی و دبیرستان .این را بدانید که اگر درهرگرایشی که به آن علاقه ندارید مشغول به کار شوید 30سال اذیت میشوید و حسرت میخورید و خود را سرزنش میکنید.پس اول با قلب و سپش یک تصمیم عقلانی و منطقی برای30سال آینده و طلایی زندگی خود و 12سال تلاش برای رسیدن به اینجا بگیرید.
این محتوا چقدر برای شما مفید بود ؟
امتیاز شما به ما انرژی بیشتری میده :
میانگین امتیاز ها 4 / 5. شمارش امتیاز 3
اولین نفری باشید که امتیاز میدید:))
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
کنکور عملی رشته آموزش هنر فرهنگیان
معرفی رشته آموزش ارتباط تصویری فرهنگیان
دفترچه سوالات کنکور فرهنگیان زبان ۱۴۰۴ +پاسخنامه
دفترچه سوالات کنکور فرهنگیان انسانی ۱۴۰۴ +پاسخنامه
معرفی رشته کار و فناوری فرهنگیان
مباحث مهم کنکور فرهنگیان رشته هنر
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بسیار عالی و مفید بود . من اشتباهی دستم خورد و دو ستاره دادم درصورتی که قصد داشتم پنج ستاره بدهم