راهنمای جامع تلاوت قرآن در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان1404
در مسیر پر فراز و نشیب کنکور، داوطلبان بسیاری آرزوی ورود به دانشگاه فرهنگیان را در سر میپرورانند؛ دانشگاهی که نه تنها سکوی پرتاب به سوی شغل معلمی است، بلکه بستری برای تربیت نسل آینده این مرز و بوم محسوب میشود. اما گزینش در این دانشگاه، فراتر از صرفاً سنجش دانش و اطلاعات عمومی است. گزینش در دانشگاه فرهنگیان، فرایندی پیچیده و چندبعدی است که هدف آن، شناسایی و جذب بهترین و شایستهترین افراد برای شغل معلمی است. داوطلبانی که علاوه بر تلاش برای کسب دانش و آمادگی علمی، به تقویت ویژگیهای شخصیتی، اخلاقی و اعتقادی خود نیز بپردازند، شانس بیشتری برای موفقیت در این مسیر خواهند داشت.
به امید آنکه دانشگاه فرهنگیان، همواره بتواند با گزینش صحیح و تربیت شایسته معلمان، نقش مؤثری در پیشرفت و تعالی کشور ایفا کند. گزینش یکی از مراحل مصاحبه است وهمانطور که واقف هستید مصاحبه 25درصد در قبولی شما تاثیر دارد که شامل مصاحبه اختصاصی و گزینش می باشد نمره گزینش از 100نمره محسوب مز شود وبرای قبولی در سه رشته خاص فرهنگیان کت شامل رشته امورتربیتی، مشاوره والهیات نیاز است کسب نمره گزینش بالای 90درصد الزامی می باشد.گزینش شامل تحقیقات محلی، پرسش احکام، سوالات سیاسی وخوانش قران کریم است.
در این میان، تلاوت قرآن کریم در روز گزینش، به عنوان یکی از مراحل این فرآیند، سوالات و ابهاماتی را برای داوطلبان ایجاد کرده است. این مقاله به بررسی اهمیت، نحوه ارزیابی و نکات کلیدی در مورد تلاوت قرآن در روز گزینش دانشگاه فرهنگیان میپردازد تا راهنمایی جامع برای داوطلبان ارائه دهد.
راهکارهای موثر برای تلاوت قرآن در روز مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1404
تمرین قبل از روز مصاحبه:چند روز قبل، قرائت صفحاتی از قران را تمرین کنید تا در روز مصاحبه، با آرامش و بدون استرس، قرآن را قرائت کنید.
آمادگی برای تلاوت قرآن در مصاحبه
انتخاب آیه: چه معیارهایی را برای انتخاب آیه یا سوره مناسب برای تلاوت در نظر بگیرید؟ آیه انتخابی باید کوتاه و رسا، با معنی واضح و مرتبط با موضوع مصاحبه باشد. از انتخاب آیهای که خیلی طولانی است یا معنای مبهم دارد خودداری کنید.
توجه داشته باشید! در اکثر مواقع خود گزینش گر صفحه وایه ی را که باید بخوانید مشخص می کند پس سعی کنید امادگی داشته باشید وحین تلاوت قران عجله نکنید وشمرده شمرده ایات را تلاوت کنید.
نکته: بانوان در انتخاب توجه داشته باشید اگر که خود گزینشگر ایات را برای شما مشخص کرد به این توجه داشته باشید که مشکلی برای خواندن سوره نداشته باشید(توجه به سوره های سجده دار اگر دچار عذر شرعی) هستید.
آمادگی برای پاسخ به سوالات: آماده باشید که در مورد آیه یا سوره انتخابی و معنای آن توضیح دهید. این نشان میدهد که شما فقط به تلاوت نمیپردازید و در معنا هم تدبر می کنید. همچنین، ممکن است در مورد میزان آشنایی خود با قرآن کریم سوال شود. آداب و اصول تلاوت صحیح قرآن در جلسه مصاحبه:رعایت حالات و آداب قرائت مانند پاک بودن، برخورداری از تمرکز و صوت آرام،نحوه برداشتن قران،بوسیدن قران،دست روی کلمات میگذارید یا خیر، بسم الله، صدق الله و .. اهمیت دارد.
تأکید بر رعایت ادب و تواضع در هنگام تلاوت قرآن
توضیح اهمیت رعایت قواعد تجوید ) مانند تلفظ صحیح حروف، ادغام، اخفاء ، اظهار،قلب به میم وعلائم وقف(
ادغام: در لغت به معنای فرو بردن می باشد و در اصطلاح قرائت، عبارت است از فرو بردن حرف ساکن در حرف بعد از خود به طرزی که حرف اول تلفظ نشده و به جای آن حرف دوم، مشدد ادا شود.
و هر گاه نون ساکن قبل از یکی از حروف:
) ملیونر) یعنی ) م ل ی و ن ر (
واقع شود، نون ساکن در آن حرف ادغام می شود. به این صورت که نون ساکنه خوانده نمی شود و به جای آن حرف مذکور مشدّد اداء می شود.
*اظهار:اگر تنوین ـًـــٍـــٌ و نون ساکن به حروف حلقی که عبارتند از:«ه ء ح ع ح» برسد نون کاملاً اظهار می شود.
*اخفاء: زمانی که به بقیه حروف برسد اخفاء می شود یعنی صوت در غنّه بینی می اندازد و پنهان اداء می شود.
*قلب به میم:وقتی که نون ساکن به حرف ب برسد قلب به میم می شود.
علائم وقف:
*حرف م: علامت وقف لازم، یعنی وقف بر آن کلمه لازم است و اعاده کلمه موقوف علیها جایز نیست.
*حرف ط:نشانه وقف مطلق است؛ یعنی وقف بر آن کلمه و آغاز کردن از بعد آن در تمام موارد و نزد همه قاریان خوب است. البته اگر به وصل خوانده شود، معنای کلام تغییر نمیکند.
*حرف ج:علامت وقف جایز ؛ یعنی وقف بر آن کلمه جایز و بهتر است، وصل هم مانعی ندارد.
*حرف ز: نشانه وقف مجوز؛ یعنی وقف بر آن کلمه تجویز شده و شروع کردن از بعد آن هم بدون اعاده موقوف علیها روا است؛ ولی وصل بهتر است.
*حرف ص:علامت وقف مرخص ؛ یعنی در صورت طولانی شدن کلام و وفا نکردن نفس برای رسیدن به محل وقف یا خواندن تمام آیه ، چنانچه معنای آن به خوبی مفهوم شود، رخصتی برای وقف موجود است که در این صورت، اعاده کلمه موقوف علیها لازم نیست و در غیر این صورت و در حال اختیار به وصل خوانده میشود.
*حرف لا: نشانه نفی جواز وقف است و اگر بر اثر تنگی نفس و غیره پیش از تمام شدن مطلب و کلام ، ناچار به وقف شود، اعاده موقوف علیها از محل مناسب لازم است.
_توصیه به تلاوت با صوت زیبا و لحن مناسب : اگر تلاوت قرآن را بصورت ترتیل ، تحقیق ، تحدیر ، تدویر و درکل زیباخوانی قرآن بلدید ، حتما از این مهارت استفاده کنید چون امتیاز بالایی برایتان به ارمغان می آورد.
_تأکید بر توجه به معنا و مفهوم آیات در هنگام تلاوت: بعد از تلاوت معمولا گزینشگر از شما می خواهد که ایاتی که خواندید معنا کنید نگران نباشید خیلی از لغات ایات رو در کتابهای مدرسه خواندید فقط کمی دقت کنید وقبل از معنی کردن بگویید که من مفسر قران نیستم وکلیتی که از ایه بیان می کنم این است، بعد از آن شروع به معنی کنید و احتمالا از شما بخواهند که ذکر کنید به اصول یا فروع دین این ایه اشاره دارد.
اشتباهات، نشانه تسلط و دقت
_ذکر اشتباهات رایج در تلفظ حروف، رعایت نکردن قواعد تجوید، تلاوت با صدای خیلی بلند یا خیلی آهسته، عدم توجه به معنا و مفهوم آیات و غیره.
_ارائه راهکارهایی برای اجتناب از این اشتباهات ) مانند تمرین بیشتر، گوش دادن به تلاوت قاریان مشهور، مشورت با افراد مسلط به تجوید و غیره)
آمادگی در حوزه قرآن (سوالات حیاتی + نکات کلیدی)
گیرنده قران :حضرت محمد
مدت نزول قران :۲۳ سال
تعداد سوره های قران :۱۱۴
تعداد جز: ۳۰
تعداد حزب :۱۲۰
اولین سوره نازل شده :سوره علق
اخرین سوره نازل شده :سوره فتح
بلندترین سوره :سوره بقره
کوتاهترین سوره :سوره کوثر
قلب قران :سوره یس
عروس قران :سوره الرحمن
سوره بدون بسم الله :سوره توبه
سوره با دو بسم الله:سوره نمل
تعداد سوره های مکی: 86سوره
تعداد سوره های مدنی: 28سوره
به عنوان یک معلم قران را چگونه به دانش اموزان معرفی می کنید و دانش اموزان را تشویق به قرائت قران می کنید؟
به عنوان یک معلم قرآن، برای معرفی قرآن به دانشآموزان و تشویق آنها به قرائت، از رویکردی چند جانبه و جذاب استفاده میکنم که هم جنبههای معنوی و ارزشی قرآن را در بر بگیرد و هم با زبان و فهم دانشآموزان سازگار باشد.
۱_ایجاد فضایی صمیمی و مثبت:
آغاز با نام خدا و سلام: هر جلسه را با نام خدا و سلام و احوالپرسی گرم آغاز میکنم تا فضایی صمیمی و دوستانه ایجاد شود.
بیان اهمیت قرآن: در ابتدای هر سال تحصیلی، با زبانی ساده و قابل فهم برای دانشآموزان، اهمیت و جایگاه قرآن در زندگی فردی و اجتماعی را توضیح میدهم. تاکید میکنم که قرآن، کلام خدا و راهنمای زندگی ماست.
داستانهای قرآنی: از داستانهای جذاب و آموزنده قرآن برای جذب توجه دانشآموزان استفاده میکنم. داستانهایی که درسهای اخلاقی، اجتماعی و انسانی مهمی را به آنها منتقل کنند.
۲_معرفی قرآن به زبان ساده:
معرفی قرآن به عنوان کتاب راهنما: قرآن را به عنوان یک کتاب راهنما معرفی میکنم که پاسخگوی سوالات ما در زندگی است و به ما کمک میکند تا راه درست را انتخاب کنیم.
ارتباط قرآن با زندگی روزمره: سعی میکنم ارتباط قرآن با زندگی روزمره دانشآموزان را نشان دهم. به عنوان مثال، چگونه قرآن به ما کمک میکند تا با دیگران مهربان باشیم، دروغ نگوییم و به پدر و مادر احترام بگذاریم.
۳_تشویق به قرائت قرآن:
تشویقهای کلامی و غیرکلامی: دانشآموزان را به خاطر تلاشهایشان در قرائت قرآن تشویق میکنم. این تشویقها میتواند کلامی باشد (مانند گفتن “آفرین” و “احسنت”) یا غیرکلامی (مانند لبخند و نگاه محبتآمیز).
اهداء جوایز: در مناسبتهای مختلف، به دانشآموزانی که در قرائت قرآن پیشرفت داشتهاند، جوایزی اهدا میکنم.
برگزاری مسابقات قرآنی
مسابقات حفظ، قرائت و مفاهیم قرآنی مسابقات مختلفی در زمینه حفظ قرائت و مفاهیم قرآنی برگزار میکنم تا دانش آموزان را به رقابت سالم و یادگیری بیشتر تشویق کنم.
اهدای جوایز به برندگان به برندگان مسابقات جوایزی اهدا میکنم تا انگیزه آنها برای شرکت در مسابقات بعدی افزایش یابد.
۴_تلفیق قرآن با سایر دروس
استفاده از آیات قرآنی در سایر دروس در دروس دیگر مانند فارسی تاریخ و علوم از آیات قرآنی مرتبط با موضوع درس استفاده میکنم.
ارائه مثال های قرآنی در زندگی روزمره در زندگی روزمره مثالهایی از قرآن ارائه میدهم که به دانش آموزان کمک کند تا قرآن را بهتر درک کنند.
برای اشنایی با مراحل مصاحبه فرهنگیان۱۴٠۴ بهتر است مقاله جامع مصاحبه فرهنگیان 1404 را مطالعه کنید برای راحتی دستیابی به مقاله لینک را برای شما قرار می دهیم(کلیک کنید)
این محتوا چقدر برای شما مفید بود ؟
امتیاز شما به ما انرژی بیشتری میده :
میانگین امتیاز ها 4.3 / 5. شمارش امتیاز 6
اولین نفری باشید که امتیاز میدید:))
دیدگاهتان را بنویسید