بحث گروهی مصاحبه فرهنگیان 1404 | همه چیز درباره مرحله بحث گروهی کانون ارزیابی
سال هاست که دانشگاه فرهنگیان برای بخش قابل توجهی از داوطلبان اهمیت دار شده است؛ زیرا نمی توان از برتری هایی که این دانشگاه و در کل شغل معلمی نسبت به سایر رشته ها دارد، چشم پوشی کرد . دعوت به مصاحبه شدن این دانشگاه فقط بستگی به دفترچه های کنکور اردیبهشت (با تاثیر 60 درصدی دفترچه اختصاصی و تاثیر 40 درصدی دفترچه ویژه فرهنگیان) دارد. از سال 1403 کنکور فرهنگیان از چهارچوب قبلی خودش بیرون آمده است و برای قبولی هر فرد در این رشته شرایط خاصی مدنظر است.
اگر از داوطلبان کنکور فرهنگیان هستید توجه کنید که دعوت شدن به مصاحبه به معنای قبولی در رشته های دانشگاه فرهنگیان نیست؛ بلکه پذیرش نهایی فرهنگیان 50 درصد به تراز سوابق تحصیلی و 25 درصد به فرایند ارزیابی شایستگی معلمی ( مصاحبه ) ، 15 درصد دفترچه اختصاصی کنکور اردیبهشت و 10 درصد دفترچه فرهنگیان بستگی دارد. همه چیز درباره پذیرش فرهنگیان را اینجا بخوانید مقاله تغییرات کنکور فرهنگیان 1404.
فردی که می خواهد سمت معلمی برود، باید بداند اعتبار و شخصیت دانشگاه فرهنگیان و جایگاه این شغل بستگی به نوع رفتار او دارد؛ به همین منظور دانشگاه فرهنگیان، داوطلبانش را از فیلترهای مختلفی عبور می دهد تا تنها افراد شایسته تکیه بر جایگاه معلمی دهند. فرایند ارزیابی شایستگی های معلمی یا همان مصاحبه فرهنگیان، یکی از این فیلترهاست که پشت سر گذاشتن مراحلش با موفقیت کار هرکس نیست!
مصاحبه فرهنگیان در سال 1404 نیز در دو مرحله کانون ارزیابی و گزینش برگزار خواهد شد. هرکدام از این مراحل، چالش هایی را پیش پای دعوت شدگان به مصاحبه فرهنگیان می گذارد! همه چیز درباره گزینش فرهنگیان را اینجا بخوانید مقاله صفرتاصد گزینش دانشگاه فرهنگیان.
کانون ارزیابی فرهنگیان نیز دارای بخش های مختلفی است که از داوطلب انتظار می رود در این مراحل تبحر و آمادگی کافی را داشته باشد.
اهداف کانون ارزیابی
کانون ارزیابی فرهنگیان یکی از ساز و کارهای حرفه ای در نظام آموزش و پرورش ایران است که با هدف ارزیابی، شایستگی سنجی و ارتقای کیفیت منابع انسانی در میان فرهنگیان راه اندازی شده است. از اهدافی که می شود در این زمینه نام برد:
- شناسایی شایستگی های حرفه ای داوطلبان مدیریت و پست های حساس آموزشی
- ارتقای نظام انتخاب و انتصاب با رویکرد شایسته سالاری
- کشف و مدیریت استعداد های برتر برای بهبود عملکرد سازمان و آموزش نسل های آتی
زمان و مکان کانون ارزیابی
کانون ارزیابی، مصاحبه تخصصی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان شناخته می شود که بعد از اعلام اسامی دعوت شدگان به مصاحبه سه برابر ظرفیت، روز دقیق آن مشخص خواهد شد. پیش بینی می شود کانون ارزیابی در دهه اول تیر ماه 1404 در سراسر کشور برگزار شود. محل برگزاری تمام مراحل کانون ارزیابی پردیس های مرکز استان محل زندگی داوطلبان می باشد. دعوت شدگان به مصاحبه سه برابر ظرفیت می توانند با مراجعه به سایت psd.cfu.ac.ir کارت ورود به جلسه خود را دریافت و از زمان و مکان دقیق مرحله کانون ارزیابی مطلع شوند.
ترکیب ارزیابان کانون ارزیابی تشکیل شده است از کارشناسان آموزش و پرورش و اساتید حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و معلم ها که برای این بازه زمانی، آموزش های تخصصی و هدفمندی را پشت سر گذاشته اند.
ساز و کار کانون ارزیابی چگونه است؟
کانون ارزیابی در چند مرحله برگزار می شود تا بتواند استعداد و توانایی هر داوطلب را شناسایی کند و در نهایت بهترین داوطلب برگزیده دانشگاه فرهنگیان شود. مراحل کانون ارزیابی عبارتند از: آزمون رایانه ای، بحث گروهی و تمرین عملی و ارائه شفاهی. در تمام مراحل، نگاه ارزیابان به داوطلب متمرکز است و امتیازدهی بر پایه عملکرد، رفتار و شایستگی های مشاهده شده انجام می شود.
همه آنچه در مرحله بحث گروهی اتفاق می افتد!
مرحله بحث گروهی یکی از مهم ترین مراحل کانون ارزیابیست و امتیازی که هر داوطلب در آن کسب می کند، تاثیر مستقیمی بر تراز نهایی مرحله ارزیابی شایستگی های معلمی خواهد داشت. این مرحله با در نظر گرفتن اهداف زیر تعبیه شده است:
- ارزیابی توانایی داوطلبان در مشارکت موثر و سازنده مسائل گروهی
- سنجش مهارت مدیریت و کنترل در بحث گروهی
- نمایش مسئولیت پذیری و آمادگی برای کار در محیط آموزشی و تربیتی
- بررسی نوآوری، ایده پردازی خلاق و طراحی راه حل های علمی و کاربردی
پیش از شروع مرحله بحث گروهی، داوطلبین به گروه های 4 نفره تقسیم می شوند و هر گروه با راهنمایی تسهیلگر (که معمولا یکی از دانشجوهای همان پردیس است) به اتاق بحث گروهی راهنمایی می شوند. در این مرحله مطمئن صحبت کردن و اطلاعات کامل درباره موضوع ارائه شده مهم خواهد بود. موضوعات بحث گروهی از قبل تعیین شده است و داوطلبان بعد از وارد شدن به اتاق بحث گروهی چند دقیقه فرصت خواهند داشت تا بتوانند موضوع را بررسی کنند و بعد با همفکری هم گروهی هایشان بحث درباره آن موضوع را آغاز کنند. موضوعاتی از قبیل راهکارهایی برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با قرآن، راه های افزایش انگیزه دانش آموزان، روش های پیشگیری از اعتیاد در مدارس و… موضوعات احتمالی مرحله بحث گروهی مصاحبه فرهنگیان هستند.
برای مرحله بحث گروهی، 15 الی 20 دقیقه فرصت برای گفت و گو و حدود 5 الی 10 دقیقه فرصت برای نوشتن صورت جلسه و ارائه یک جمع بندی و نتیجه گیری مکتوب از صحبت های گروه خواهید داشت.
گوشه ای از ذهنتان داشته باشید که: | |
توصیه | ردیف |
تک تک کلمات شما توسط اساتید و دستگاه های موجود ، ضبط و ثبت می شود ؛ بنابراین در انتخاب کلمات و رفتار خود ، نهایت دقت را به خرج دهید . | 1 |
به عنوان کسی که می خواهد معلم شود ، باید با آداب سخن گفتن در جمع آشنا باشید: وسط صحبت کسی نپرید ؛ با صدای خیلی آرام یا خیلی بلند صحبت نکنید ؛ از لحن رسمی و محترمانه استفاده کنید ؛ واضح و شمرده سخن بگویید ؛ از توضیح زیاد یا توضیح کم پرهیز کنید ؛ همزمان با صحبت ، حرکات چهره و دستتان را هماهنگ با کلامتان کنید و … | 2 |
یک شنونده فعال باشید : هنگام صحبت هم گروهی هایتان ، تمام ذهنتان را معطوف به صحبتش کنید و حتی کاغذ و قلمی در دست بگیرید و نکات مهم را یادداشت کنید ؛ پس از پایان صحبت هم گروهی تان ، صحبت هایش را با بیان دلیل تائید یا رد کنید یا سوالی از او بپرسید ؛ هنگام صحبت هم گروهی تان ، با حرکت سر و برقراری ارتباط چشمی نشان دهید که گوش می کنید و … | 3 |
اگر در هنگام حضور در اتاق بحث گروهی ، به مشکلی برخوردید یا سوالی داشتید ، حتما با ارزیاب ارتباط برقرار کنید و با رعایت احترام سوالتان را بپرسید. | 4 |
از افراط و تفریط اجتناب کنید : اگر جزء داوطلبان فعال هستید ، از پرگویی و تکرار مطالب پرهیز کنید؛ کاری نکنید که ارزیاب به شما هشدار دهد و بگوید :«به هم گروهی هایتان هم اجازه صحبت دهید.» یا «به زمان بحث توجه داشته باشید.» و اگر جزء افرادی هستید که صحبت در چنین جمعی برایتان سخت است ، به خاطر داشته باشید که صحبت هایتان در این چند دقیقه ،آینده تان را تغییر خواهد داد ؛ بنابراین پیش از جلسه ، آمادگی لازم را کسب کنید ، تا جایی که می توانید ، در بحث مشارکت داشته باشید و صرفا شنونده منفعل نباشید. استرس دارم ، خجالت می کشم ، بلد نیستم و مواردی از این دست را فراموش کنید! | 5 |
نحوه نشستن شما در این جلسه چهارنفره رسمی ، آیینه ای از شخصیت شماست! معلم آینده میداند در چنین محیطی ، باید صاف بنشیند ، حالت شل و خمیده نداشته باشد و جدیت در رفتارش هویدا باشد. | 6 |
برای کسب امتیاز عالی ، یک شروع و پایان مناسب داشته باشید ؛ استفاده از بسم الله الرحمن الرحیم و یک شعر یا آیه مرتبط در ابتدای جلسه را فراموش نکنید . در پایان نیز ، نظرات گروه را جمع بندی کنید ، راهکارهای ارائه شده را مرور کنید و از حاضرین تشکر کنید که به سخنانتان گوش دادند. | 7 |
متوجه باشید که همه شما چهار نفر ، سوار یک قایق هستید ! هدف از بحث گروهی صرفاً اثبات نظرات شخصی نیست، بلکه باید بر همکاری مؤثر و پیدا کردن راه حل تمرکز داشت. شما به عنوان یکی از مسافران این قایق ، باید تلاش کنید تا با هم گروهی هایتان به نتایج مفید برسید. تعامل مثبت و سازنده اعضای گروه ، در این مرحله امتیاز ویژه دارد. یکی از پایههای اصلی یک بحث سازنده در گروه ، رعایت احترام متقابل توسط اعضای آن گروه است . | 8 |
اگر از صحبت های بقیه ، یادداشت برداری می کنید یا در پایان ، شما مسئول نوشتن صورت جلسه هستید یا کلا یک فعالیت مثبت انجام می دهید ، حواستان باشد که این فعالیتتان توسط ارزیاب مشاهده و ثبت شود. همانطور که اشاره شد ، تک تک رفتار های جزئی هر داوطلب امتیاز مخصوص خود را دارد! | 9 |
بی منطق بودن ، متعصب بودن ، قضاوت کردن ، انتقادپذیر نبودن و تحت هر شرایطی بر موضع خود ماندن را قبل از حضور در جلسه بحث گروهی ، دور بیندازید. اگر انتقادی از هم گروهی هایتان شنیدید ، اول کامل گوش دهید و سپس با آوردن دلیل منطقی ، درستی ادعایتان را ثابت کنید یا اشتباهتان را بپذیرید . اگر می خواهید نظر فردی را تائید یا رد کنید ، حتما با استدلال صحبت کنید. | 10 |
پیش تر گفتیم که در تمام مراحل مصاحبه ، ذهنتان را برای هر اتفاقی آماده کنید ؛ در مرحله بحث گروهی ممکن است یکی از هم گروهی هایتان ، فردی بشدت منزوی و کم حرف باشد و تعامل زیادی با گروه نداشته باشد ، یکی دیگر از هم گروهی هایتان ، بسیار فعال باشد و اجازه ندهد تمام آنچه برایش آماده شده اید را عرضه کنید و نفر سوم فردی خودرای باشد که اصلا به اصول یک کار تیمی توجه ندارد! حتی اگر در شرایطی بدتر از این گیر افتادید ، آرامشتان را حفظ کنید و طبق آنچه آموختید ، عمل کنید. | 11 |
اگر مسئول نوشتن صورت جلسه شدید ، حتما اصول نوشتن را رعایت کنید ؛ مرتب بنویسید ؛ با خط زیبا و خوانا بنویسید ؛ با «بنام خدا» آغاز کنید ؛ اسم اعضای گروه و موضوع بحث را یادداشت کنید ؛ خلاصه ای از نکات مهمی که در جلسه گفته شد را ذکر کنید ؛ راهکارهای ارائه شده را فراموش نکنید و حتما نوشتن را در زمان معین تمام کنید. | 12 |
فرم ارزیابی مرحله بحث گروهی را اینجا ببینید:
برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با مرحله بحث گروهی، در ادامه یکی از سناریوهای احتمالی بحث گروهی را قرار داده ایم؛ لازم به ذکر است تمام شخصیت ها فرضی هستند و صحبت هایشان از ذهن نویسندگان منشا گرفته است!
علل تقلب و راهکارهای مقابله با آن در مدارس (منطبق بر یکی از سناریوهای بحث گروهی در کانون ارزیابی سال 1403)
توضیحی که پیش از شروع بحث در اختیار گروهتان قرار می گیرد:
مدیر مدرسه جلسهای با گروهی از معلمان و مشاوران آموزشی ترتیب داده است تا درباره مشکل تقلب در میان دانشآموزان و راههای مقابله با آن بحث و تبادل نظر شود. هدف این جلسه، بررسی عوامل مؤثر بر افزایش تقلب، شناخت دلایل اصلی این رفتار و ارائه راهکارهای عملی برای کاهش آن است.
سخنان مدیر :
«همکاران عزیز، موضوع امروز یکی از چالشهای مهم در مدارس است: تقلب در امتحانات و تکالیف.
در سالهای اخیر، میزان تقلب در میان دانشآموزان افزایش یافته است. برخی نهتنها در امتحانات، بلکه حتی در انجام تکالیف نیز به این رفتار روی آوردهاند. این مسئله نهتنها موجب کاهش کیفیت یادگیری میشود، بلکه اعتماد به فرآیند آموزشی را نیز خدشهدار میکند.
چرا برخی دانشآموزان به تقلب روی میآورند؟
چه راهکارهایی میتوان برای مقابله با این رفتار در مدارس به کار گرفت؟
امیدوارم با همراهی شما، بتوانیم علتهای این مشکل را بررسی کرده و راهکارهای مؤثری برای کاهش آن ارائه دهیم.»
مکالمه پیشنهادی بین اعضای جلسه:
مریم: به نظر من، ترس از شکست یکی از اصلیترین دلایل تقلب است. بسیاری از دانشآموزان آنقدر تحت فشار قرار دارند که برای موفقیت، راههای نادرستی مثل تقلب را انتخاب میکنند.
ریحانه: دقیقاً! اما علاوه بر ترس از شکست، ضعف درسی و نداشتن آمادگی کافی برای امتحانات هم نقش مهمی دارد. وقتی دانشآموز احساس کند بدون تقلب موفق نمیشود، احتمال روی آوردن به این رفتار افزایش مییابد.
پریسا: سختگیری بیش از حد در امتحانات نیز مشکلساز است. برخی آزمونها فراتر از توان دانشآموزان طراحی میشوند و به جای سنجش مهارتهای واقعی، تنها حفظیات را ارزیابی میکنند.
الهام: اتفاقاً من فکر میکنم تقلب همیشه راهکار خوبی است. اگر دانشآموزی بتواند بدون زحمت زیاد نمره بگیرد، چرا باید خودش را به سختی بیندازد؟ همه این قوانین خیلی سختگیرانه هستند.
هشدار : در بحث گروهی ، از جملاتی که می دانید هم راستا با قوانین آموزش و پرورش نیست ، استفاده نکنید!
مریم: ولی الهام، این نوع نگاه باعث میشود دانشآموزان به جای یادگیری واقعی، فقط به دنبال نتیجه باشند. اگر کسی چیزی را یاد نگیرد، حتی اگر نمره بگیرد، در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
ریحانه: دقیقاً! ما باید فضای آموزشی را بهگونهای تنظیم کنیم که دانشآموزان انگیزه یادگیری داشته باشند نه فقط کسب نمره. این مسئله میتواند با تغییر شیوههای تدریس و کاهش فشارهای غیرضروری حل شود.
پریسا: همچنین معلمان باید برای مبارزه با تقلب نقش فعالتری داشته باشند. روشهای نظارتی در امتحانات و سبک تدریس میتوانند تأثیر زیادی داشته باشند.
الهام: خب، شاید شما درست میگویید، ولی به نظر من هنوز راههایی هست که بشود قوانین را دور زد و راحتتر نمره گرفت.
مریم: این دقیقاً همان مشکلی است که باید دربارهاش صحبت کنیم. اگر دانشآموزان این ذهنیت را داشته باشند، هیچوقت اهمیت یادگیری را درک نمیکنند. باید کاری کنیم که ارزش تلاش واقعی برایشان روشن شود.
ریحانه: ما میتوانیم برنامههای تشویقی برای دانشآموزانی که صداقت دارند در نظر بگیریم، مثلاً امتیازات ویژه برای کسانی که در امتحانات خود بدون تخلف شرکت میکنند.
پریسا: پیشنهاد خوبی است. همچنین باید آموزشهایی درباره تأثیرات منفی تقلب داشته باشیم، تا دانشآموزان بدانند این رفتار در آینده چه پیامدهایی دارد.
جمعبندی و تنظیم صورتجلسه:
صورتجلسه شامل موارد زیر خواهد بود:
– مسائل مطرحشده: دلایل تقلب و تأثیرات آن بر عملکرد دانشآموزان
– راهکارهای پیشنهادی: کاهش فشار امتحانات، تغییر شیوههای تدریس، فرهنگسازی درباره اهمیت صداقت، ایجاد ارزیابیهای متنوع و فرآیندی، و تقویت مسئولیتپذیری در دانشآموزان
– مسئولیتهای اجرایی: بررسی امکان اجرای پیشنهادات و تعیین مسئولان مربوطه برای پیگیری اقدامات
صورتجلسه:
بنام خدا تاریخ: 1404/-/-
موضوع جلسه: جلسه مدیر با معلمان مدرسه درباره علل تقلب و راهکارهای مقابله با آن در مدارس
اعضای گروه: ریحانه ، پریسا ، مریم ، الهام
در این جلسه، علل تقلب مانند فشارهای آموزشی، ترس از شکست و سختگیری در امتحانات بررسی شد.
پیشنهادهای مطرحشده شامل تغییر شیوههای تدریس، اصلاح روشهای ارزیابی و تقویت مسئولیتپذیری دانشآموزان بود.
همچنین تصمیم گرفته شد که معلمان نظارت بیشتری داشته باشند و مدارس برنامههای تشویقی برای دانشآموزان صادق اجرا کنند تا کیفیت یادگیری افزایش یابد
الهام از نکات مهمی که در این سناریو مطالعه کردید، در بحث گروهی مصاحبه تان باعث نتیجه گیری مناسب و جذب ارزیاب می شود. برای مطالعه سناریوهای عینی بیشتر می توانید به فصل سوم کتاب آمادگی مصاحبه کنکورسلام مراجعه فرمایید.
اشتباهاتی که منجر به کسب نمره پایین از مرحله بحث گروهی می شود:
- عدم آمادگی: شرکت در بحث گروهی بدون اطلاعات کافی درباره این مرحله باعث می شود که ارزیاب فرد را در نقاط حساس بحث به دام بیندازد.
- بی احترامی و عدم رعایت آداب سخن گفتن: قطع کردن صحبت دیگران، تمسخر یا بی اعتنایی به نظرات آن ها، موضع گیری سرسختانه و بی توجهی به انتقادها و …
- اظهارت نظرات غیر مرتبط: فرد در موضوع بحث باید متوجه صحبت هایی که می شود باشد زیرا خارج محدوده صحبت کردن امتیاز منفی به دنبال دارد.
- عدم توجه به اهمیت صورت جلسه: بعد از صحبت در مورد موضوع انتخاب شده سعی کنید صورت جلسه ای جامع با بند پایانی و نتیجه گیری ارائه دهید تا تسلط گروهتان روی آن مطلب را نشان دهد.
مرحله بحث گروهی از مصاحبه فرهنگیان یکی از مهم ترین بخش های ارزیابی شایستگی است که توانایی ارتباطی، همکاری، منطق و استدلال را می سنجد. در این مرحله، داوطلبان باید بتوانند مدیریت استرس، انتقادپذیری، فعالیت مثبت و سازنده در گروه، کنترل خشم و اعتماد به نفس بالای خود را نشان دهند.
بخشی از مطالبی که در این نوشتار خواندید، برگ هایی از کتاب ارزشمند (آمادگی مصاحبه فرهنگیان کنکورسلام) است. برای دستیابی به اطلاعات کامل تر و دقیق تر درباره تمام مراحل مصاحبه فرهنگیان، اعم از کانون ارزیابی و گزینش، مطالعه این کتاب به شما پیشنهاد می شود . همه چیز درباره کتاب آمادگی مصاحبه و نحوه دریافت آن را اینجا بخوانید: لینک کتاب مصاحبه فرهنگیان1404.
سوالات متداول در مورد بحث گروهی فرهنگیان
- زمان دقیق کانون ارزیابی چه موقع است؟
دعوت شدگان به مصاحبه سه برابر ظرفیت می توانند با مراجعه به سایت psd.cfu.ac.ir کارت ورود به جلسه خود را دریافت و از زمان و مکان دقیق مرحله کانون ارزیابی مطلع شوند. پیش بینی ما آن است که این مرحله در دهه اول تیرماه برگزار شود.
- مهم ترین عوامل امتیازآور در مرحله بحث گروهی چیست؟
رعایت آداب صحبت در شان یک معلم، توانایی ارائه راهکارهای عملی برای مسئله، مهارت مدیریت استرس، مشارکت فعال در گروه، احترام به هم گروهی ها و …
- برای نوشتن صورت جلسه بحث گروهی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟
خوش خط و خوانا نوشتن، اشاره به مهم ترین صحبت های جلسه، داشتن نتیجه گیری و جمع بندی از موضوع، رعایت دستور زبان و استفاده از کلمات مناسب هنگام نگارش، ارائه بهترین راهکارها برای حل مسئله و …
این محتوا چقدر برای شما مفید بود ؟
امتیاز شما به ما انرژی بیشتری میده :
میانگین امتیاز ها 5 / 5. شمارش امتیاز 1
اولین نفری باشید که امتیاز میدید:))
دیدگاهتان را بنویسید