معرفی رشته کار و فناوری فرهنگیان
معرفی کلی رشته و مقدمه رشته
رشته اموزش کاروفناوری ، رشته ای نو و تازه در دانشگاه فرهنگیان است؛ و شاید هم رشتهای قدیمی با ایدهای جدید! تا سه سال پیش، این رشته در لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان نبود و اولین ورودیهای این رشته ورودیهای1401 بودهاند البته با نام آموزش کاروفناوری، به طوری که هنوز فارغالتحصیلی از این رشته نداریم. البته در قدیم داشتیم؛ حرفه و فن قدیم، میگویند در واقع همین کاروفناوری الان است که کمی ایدهی جدیدی به آن اضافه کردهاند و دوباره به آن جان بخشیدند.
این رشته، ترکیب ازعلم، مهارت، هنر و خلاقیت است؛ جایی که مهندسی و هنر در کنار هم قرار میگیرند، جایی که تو باید بسازی، خلق کنی، تجربه کنی و آموزش بدهی. زیبایی و ظرافت بخشی از کار تو هستند، چه وقتی که یاد میگیری و چه وقتی که یاد میدهی!
در دوران قدیم که حرفه و فن داشتیم، هدفی داشت با عنوان کمک به شناخت و کشف علایق و استعدادهای پنهان و نادانستهی دانشآموزان؛ که البته هنوز هم این هدف پابرجاست. دبیران کاروفناوری باید بستری فراهم کنند تا دانشآموزان بتوانند در آینده یک راه درست را در پیش بگیرند، راهی که هم به آن علاقه دارند و هم استعداد. برای ورود به دنیای مهارتها وهنرها و فنهای گوناگون!
رشته در قاب کنکور
تنها و فقط شرکت کنندگان گروه آزمایشی علوم تجربی کنکورفرهنگیان می توانند آموزش کاروفناوری را در لیست انتخاب رشته خود قرار دهند و حتی این مورد را هم بدانید که این رشته فقط در دانشگاههای فرهنگیان محدودی ارائه میشود از جمله پردیسهای فرهنگیان تهران، اصفهان، شیراز، یزد و ساری و البته دانشگاه تربیت شهید رجایی تهران!
برای ورود به رشته ، شما نیاز به تراز نسبتا بالا در دفترچه های کنکور تخصصی و فرهنگیان، مصاحبه و امتحانات نهایی دارید. شما باید حداقل تراز 5000 برای دعوت به مصاحبه و میانگین درصد 35 برای دفترچه تخصصی و میانگین درصد 55 برای دفترچه ویژه فرهنگیان را به دست آورید. و خب به طور دقیق نمیتوان گفت که شما به چه ترازی برای قبولی در این رشته لازم دارید، البته شما باید این موارد را مدنظر داشتهباشید که کسب تراز 5000 کافی نیست و بستگی به استان، هم بومیها و ظرفیت استان شما برای این رشته دارد.
به طور کلی رشته آموزش کاروفناوری، چون رشتهای نو است، داوطلبان هنوز آشنایی زیادی با آن ندارند و یا به دلیل تفاوت زیاد آن با رشتهی تجربی، باعث شده که داوطلبان آن را در اولویتهای نه اوایل بلکه اواسط یا اواخر قرار دهند البته به جز داوطلبانی که با آن آشنا و به آن علاقه مند هستند. به طور کلی قبول در این رشته به اندازهی قبولی در رشته های زیستشناسی، شیمی و یا حتی علوم تجربی و بهداشت مدارس سخت نیست!
رشته در قامت دانشجویی
خلاصه ای از واقعیت تمام آنچه دانشجومعلمان آموزش کاروفناوری از بدو ورود به این رشته با آن روبهرو میشوند و تا 4سال تحصیلی ادامه دارد را در عنوان این نوشتار شرح دادهام! ورود به دنیایی جدید! شما در دبیرستان دروس دیگری همچون زیست، شیمی، فیزیک و ریاضی آموختید و حال دروسی که شما در این رشته با آن سروکار دارید کاملا متفاوت و جدید است، مجموعهای از هنرها و مهندسیها؛ دقیقا همان مواردی که شما در رشتهی دبیرستانتان با آن سروکار نداشتهاید!!
همانطور که قبلا گفتم رشتهی آموزش کاروفناوری ترکیبی از علم و مهارت است و به این ترتیب شما بعنوان دانشجومعلم کاروفناوری به همان اندازه که از مفاهیم تئوری سر درمیاورید، باید بلد باشید که آن را به کار گیرید. برای مثال شما میخوانید که چطور یک نقشه را ترسیم کنید، با چه روش، اندازه و حتی با چه وسایلی؛ اما این به تنهایی کافی نیست و شما باید با استفاده از همان وسایل، یک نقشه با همان مقیاس و متد رسم کنید!
آن چیزی که این رشته را از برخی رشته های مبتی بر تئوری متمایز میکند ، این است که دانشجومعلمان کاروفناوری، در هر ترم علاوه بر دروس نظری (که بیشتر عمومی هستند)، چندین واحد عملی و کارگاهی(اکثر تخصصیها) نیز باید بگذرانند. شما هر ترم حداقل 2 تا 4 واحد عملی و 1 واحد کارگاهی دارین که نیازمند کار در کارگاههای مخصوص آن درس برای انجام کارها و پروژههای عملی آن است. برای انجام کارهای عملی گاهی یا شاید هم بیشتر اوقات مجبور میشوید که در خارج از تایمهای کلاسیتان مشغول به انجام آنها شوید، یا داخل خوابگاه یا خانه و یا کارگاههای دیگر. سختگیر بودن اساتید دروس عملی و کارگاهی هم به خاطر مهندس بودن و یا هنرمند بودن آنها و تدریس دردانشگاههای مهندسی و هنر است که گاهی اوقات از شما انتظار دارند مانند یک مهندس و یا هنرمند واقعی کارها را به بهترین نحو ممکن و با کمترین خطا انجام دهید.
البته لازم است همینجا این مورد مهم را ذکر کنم که مهارت و فنونی که شما میآموزید در حد پایه است و نه به طوری که کامل در آن حرفه مهارت کافی را کسب کنید یا به طور تخصصی آن را یاد بگیرید!!
دانشجوهای کاروفناوری اگرچه در طول ترم اوقات شلوغی را پشت سر میگذرانند به خاطر کارها و پروژههای عملی خود، اما در دوران امتحانات اوقات بهتری را نسبت به سایر رشتهها سپری میکنند!
سیلابس درسی در مقطع کارشناسی:
نیمسال تحصیلی | نوع درس | |||||||||||||||
واحد | هشتم | واحد | هفتم | واحد | ششم | واحد | پنجم | واحد | چهارم | واحد | سوم | واحد | دوم | واحد | اول | |
2 ن | تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران | 2 ن | از دروس گرایش آشنایی با منابع اسلامی | 2 ن | از دروس گرایش تاریخ و تمدن اسلامی | 2 ن | از دروس گرایش انقلاب اسلامی | 2 ن | دانش خانواده و جعیت | 2ن | از دروس گرایش مبانی نظری اسلام | 2ن | از دروس گرایش مبانی نظری اسلام | 2ن | از دروس گرایش اخلاق اسلامی | معارف اسلامی (16 واحد) |
2ن | سلامت / بهداشت و صیانت از محیط زیست | 3ن | زبان انگلیسی | 3ن | زبان فارسی | 1ع | ورزش 1 | 0.5ن + 0.5 ع | تربیت بدنی | عمومی (10 واحد) | ||||||
2ن | آشنایی با ارزش های تربیتی دفاع مقدس | 2ن | چالش های تربیت اسلامی در دنیای معاصر | 2ن | تاریخ اندیشه و عمل تربیتی در اسلام و ایران | 2ن | اخلاق معلمی از دیدگاه اسلام | 2ن | تربیت دینی کودک و نوجوان در اسلام | 2ن | فلسفه تربیت رسمی و عمومی در ج ا.ا. | 3ن | فلسفه تربیتی اسلام | 2ن | سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت | تربیت اسلامی (17 واحد) |
2ن | جامعه شناسی آموزش و پرورش | 2ن | آموزش و پرورش تطبیقی با تاکید بر دوره های تحصیلی | 2ن | اصول برنامه ریزی درسی | 1ن + 1ع | اصول و روش های تدریس | 2ن | نظریه های یادگیری و اموزش | 2ن | روانشناسی تربیتی | دانش
تربیتی (16 واحد) |
||||
2ن | مدیریت آموزشگاهی | 1ن +
1ع |
اصول و روش های راهنمایی و مشاوره | |||||||||||||
2ک | کارورزی4 | 2ک | کارورزی3 | 2ک | کارورزی2 | 2ک | کارورزی1 | 1ن + 1ع | پژوهش و توسعه حرفهای | تخصصی تربیتی موضوعی (22 واحد) | ||||||
2ن | بررسی کتب راهنمای معلم کاروفناوری(2) | 2ن | بررسی کتب راهنمای معلم کاروفناوری(1) | 2ن | طراحی آموزشی در آموزش کاروفناوری | 2ن | راهبردهای تدریس در آموزش کاروفناوری | |||||||||
2ک | پروژه | 2ن | سنجش و ارزیابی در آموزش کاروفناوری | |||||||||||||
1ن + 1ع | گیاه شناسی | 2ن | پرورش و مهاتهای گروهی | 2ن | مبانی و کاربردهای فناوری های نوین | 2ع | مبانی بازی و پویانمایی | 2ع | گرافیک رایانهای | 2ع | اصول و کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات | 1ن + 1ع | شهرورند الکترونیکی | 2ن | شناخت سیستم و عامل رایانه | تخصصی موضوعی
(67 واحد) |
2ن | مهارت ارتباطی و مشاوره ای | 1ن + 1ع | علم و هنر پخت و پز | 1ن + 1ع | پرورش و نگهداری از حیونات خانگی | 2ن | فرهنگ و اخلاق کسب و کار در اسلام | 2ن | مدل و طرح کسب و کار | 2ن | امور اداری و مالی | 2ن | مخاطب شناسی | 2ن | سواد رسانهای | |
2ن | فرصتهای محلی و منطقه ای کارآفرینی | 1ن + 1ع | مبانی برق و الکترونیک | 1ن + 1ع | هنرهای سنتی(بافت) | 2ن | زبان تخصصی | 2ن | پایش رشد و تکامل کودک | 1ن + 1ع | هنرهای صناعی( معماری و سازه) | 1ن + 1ع | هنرهای صناعی(کار با فلز) | 1ن + 1ع | هنرهای صناعی(کار با چوب) | |
2ن | برنامه ریزی مسیر تحصیلی-شغلی | 1ن + 1ع | سرویس و نگهداری خودرو | 1ن + 1ع | تاسیسات مکانیکی | 1ن + 1ع | ساخت و ساز | 2ن | ایده، محصول، بازاریابی و فروش | 1ن + 1ع | هنرهای صناعی(نقشه کشی) | 1ن + 1ع | طراحی و دوخت( پوشاک) | |||
1ن + 1ع | آمار و روش تحقیق | 2ن | پرورش خلاقیت و نوآوری در کسب و کار | 2ن | مبانی کارآفرینی | |||||||||||
18 | 19 | 20 | 20 | 19 | 19 | 18 | 19 | جمع واحد | ||||||||
13 | 14 | 13 | 15 | 15 | 15 | 14 | 15.5 | نظری | ||||||||
1 | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2.5 | عملی | ||||||||
– | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | کارگاهی | ||||||||
2 | 2 | 2 | 2 | – | – | – | – | کارورزی | ||||||||
2 | – | – | – | – | – | – | – | پروژه |
پینوشت: واحد های ارائه شده در هر ترم ، با نظر مدیر گروه و برنامه آموزش هر پردیس تنظیم می شود و ممکن است ترتیب ارائه دروس با این برنامه تفاوت داشته باشد.
مزایا رشته
– حقوق دوران دانشجویی، بیمه، برخورداری از سایر تسهیلات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نکته ای حائز اهمیت است.
– ساعات نسبتا کم حضور در مدرسه را نباید نادیده گرفت.
– نگرفتن امتحان از بچهها در طول سال و نداشتن برگهای برای تصحیح.
– کارهای عملی و کارگاهی و تجربه کارهای عملی متنوع در حوزههای هنری و مهندسی برای علاقه مندان به این فعالیت ها لذت بخش است.
– متنوع بودن دروس دانشگاه و کسب مهارت در انواع هنرها و مهندسیها.
– دبیران کاربلد کاروفناوری، درآمد نسبتا بالایی از این رشته به دست می آورند با توجه به مهارتها و تخصصهایشان.
– داشتن چالش کمتر با بچهها و برقرای رابطهی دوستانه آسانتر با آنها.
– فرصت ورود به حوزههای شغلی دیگر حتی در دوران دانشجویی.
– تنوع زیاد رشتهها برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا.
– آشنایی با چگونگی راهاندازی یک کسب و کار و راههای موفقیت در آن، برای کسانی که به این حوزه علاقهمند هستند یک مزیت خوبی محسوب میشود.
– فرصتهای شغلی گسترده با توجه به گرایشهای این رشته در کنار آموزش و پرورش.
– فرصت برای ساختن رزومه قوی برای یکی از رشتههای مربوطه در دوران دانشجویی.
معایب رشته
– تحصیل در دانشگاه فرهنگیان یعنی شما به اندازه دانشجویان سایر دانشگاه ها آزادی رفتار و پوشش نخواهید داشت.
– حقوق یک معلم، شما را به یک زندگی معمولی می رساند و برای دستیابی به بیشتر از آن نیاز به تلاش بیشتری دارد.
– کار با نوجوان ها چالش های خاص خود را دارد و خبری از آرامش نیست!
– حضور مستمر در کارگاهها و کارکردن با ابزارهای خطرناک همچون اره، چکش و…
– کار کردن پروژهای عملی در تایم خارج کلاس مثل خوابگاه یا خانه(شاید گاهی مجبور شوید تا نیمهشب کارهای عملیتان را انجام دهید).
– آشناییدرک سطحی با انواع هنرها و مهندسیها و عدم یادگیری عمیق مطالب.
– داشتن دروس متنوع و دارای ظرافت و دقت زیاد، به طوری که گاهی حتی یک میلیمتر میتواند کل نقشهای که کشیدید را به طور کامل خراب کند(مثال برای نقشه کشی).
– امکانات کارگاهی ضعیف اکثر دانشگاهها و مدارس.
– گاهی هم مجبور به کنار آمدن با اساتید سختگیر که انتظار کارهای تخصصی از شما دارند!
– برای موفق شدن در این رشته نیاز به صبر و حوصلهی زیادی دارید.
– آموزش مهارتهای مختلف چالشهای زیادی به همراه دارد.
– محیط و شرایط کاملا متفاوت از رشتهی تجربی برای کسانی که علاقهی زیادی به زیست و شیمی دارند، یکی از معایب این رشته است.
رشته در قامت معلم
دانشجومعلمان آموزش کاروفناوری ، پس از پایان دوره کارشناسی که معمولا چهار سال طول میکشد ، به عنوان معلم کاروفناوری در مدارس متوسطه اول شروع به کار می کنند و و به دانشآموزان 12 الی 15 سال تدریس میکنند. البته بسته به نیاز اداره آموزش و پرورش محل خدمت هر معلم ، ممکن است معلم کاروفناوری به تدریس دروس حرفه و فن در هنرستان (و حتی درسهای غیرمرتبط) در مقاطع راهنمایی و دبیرستان مشغول شود.
ساعات تدریس برای دبیر کاروفناوری 24 ساعت یا 4 روز در هفته است که با رفتن به هنرستانها و یا کار کردن در دو شیفت ممکن است در سه روز یا دو روز در هفته جمع شود ؛ بنابرین دبیر کاروفناوری میتواند تمام روزهای هفته در مدرسه حاضر نشود.
از آنجایی که دانشآموزان شما در اوایل سنین نوجوانی هستند، برقرای ارتباط با آنها و مدیریت کلاس برایتان دشوار باشد اما به دلیل سخت نبودن درس شما و خصوصا نداشتن امتحان پایانی و تئوری، اغلب دانشآموزان به این درس علاقهمندند و مشتاق برای انجام کارهای عملی، که این هم برای معلم و هم برای دانشآموزان شیرین است اما به دلیل یاد دادن مهارتها و کارهای عملی به آنها شما باید به میزان زیادی صبور و با حوصله باشید و چه بسا میتواند سخت باشد. علاوه بر اینها شما نیازه به استفاده از روشهاش خلاقانه برای تدریس دارید تا دانشآموز به نحو درست آن مهارت را بیاموزد و به کار گیرد، صبور بودن یا نبودن با آنها برای وقتی که یک کار را برای چندین بار خراب میکنند و شما باید برای چندمین بار روش درست را به آنها یاد دهید میتواند شما را تبدیل به یک معلم مهربان یا شرور برای آنها کند! همینطور به عنوان یک معلم کاروفناوری سختگیر بودن بیش از حد کار درستی نیست، چرا که درس شما صرفا برای شناخت استعدادهای دانشآموزان است نه وادار کردن آنها به بهترین بودن در کارهایی که نه به آن علاقه دارند و نه استعداد.
یک نگاهی به دبیرهای تخصصی هنرستانها نیز داشتهباشیم؛ شما باید در رشتهی خودتان مهارت زیادی داشتهباشید که بتوانید مطالب را به بهترین شکل به دانشآموزان انتقال دهید، کارهای عملی آنها را به دقت زیرنظر داشتهباشید، پروژههای عملی به آنها واگذار کنید، دقت و ظرافت را آموزش دهید، در کارگاهها و با وسایل مخصوص با دانش آموزان کار کنید؛ اینجا دیگر بحث شناخت استعداد نیست بلکه بحث بهتر بودن و رفتن به سمت آینده است و بحث داشتن اوقات خوش با دانشآموزان کمرنگتر میشود. شما در هنرستان هم تئوری دارید و هم امتحان و اینجا کارتان سختتر از متوسطه اول است چراکه شما درعین صبور و با حوصله بودن باید سختگیر نیز باشید. البته اینجا برقراری ارتباط و مدیریت کلاس از قبل ممکن است راحتتر باشد چرا که مخاطبان شما در اواخر سنین نوجوانی و در محدود سنی 15 تا 18 سال هستند.
رشته در قامت استاد
حال شما ارشد و یا دکترای خود را در یکی از رشتههای ذکر شده گرفتید و با داشتن شرایط از جمله مدرک تحصیلی، داشتن مقالات علمی، داشتن معدل و رتبه علمی بالا و… استاد دانشگاه شدید.این موقعیت را از سه جهت مورد بررسی قرار میدهیم؛ استاد دانشگاه هنر، استاد دانشگاه مهندسی و استاد فیزیک:
1.به عنوان استاد دانشگاه هنر: شما فقط یک استاد در یکی از رشتههای هنر نیستید بلکه یک هنرمند هستید، هنرمندی که هنرمندان آینده را به طور کاملا تخصصی آموزش میدهید. شما این موقع مطالب را به کسانی منتقل میکنید که درک درستی از آنچه شما میگویید دارند و با دقت و به بهترین نحو آن را به کار میگیرد، شما از آنها میخواهید هنرهای خود را رونمایی کنند، به آنها کمک میکنید که هنرمندی قهار شوند؛ با هم کار میکنید، با هم رویا میبافید، با هم خلق میکنید و با هم درک میکنید. از آثار زیبای آنها ژوژمان برگزار میکنید و به آنها افتخار میکنید چرا که آنها مایهی افتخار شما هستند. حتی کلاسداری و برقراری ارتباط با دانشجوها بهتر و لذتبخشتر از دانشآموزان برایتان خواهد بود و شما با کسانی در ارتباط خواهید بود که مانند خود شما هستند و همینطور شما یک استاد جالب و باحال برای دانشجوهایتان خواهید بود! البته این مورد را هم ذکر کنم که گاهی اوقات دانشجوها میتوانند سرکشتر از دانشآموزان باشند و باید حواستان به آنها باشد.
2.به عنوان استاد دانشگاه مهندسی: شما فقط یک استاد در یکی از رشتههای مهندسی نیستید بلکه یک مهندس هستید، مهندسی که مهندسان آینده را به طور کاملا تخصصی آموزش میدهید. شما در چنین موقعیتی، لازم است تمام مهارتها و فنون خود را به دانشجوهایتان منتقل کنید تا یک مهندس موفق شوند، یک مهندس کارکشته! وقتی مطالب را با کسانی به اشتراک میگذارید که درک کاملی از گفتههایتان دارند، کار برایتان لذتبخشتر خواهد بود. آنها گام به گام با شما پیش میآیند، ایده میدهند، میسازند، نابود میکنند، اصلاح میکنند و شما به عنوان یک ناظر و همراه سختگیر، بازخوردهای عجیب برای بهتر شدن کارشان به آنها ارائه میدهید. شما به آنها پروژههای عملی میسپارید و آنها گاهی با موفق شدن در آن مایهی افتخارتان و گاهی هم با شکست در آن باعث شرمساری شما شوند. البته کلاسداری و برقراری ارتباط با دانشجوها بهتر و از دانشآموزان برایتان خواهد بود و شما با کسانی در ارتباط خواهید بود که مانند خود شما هستند و همینطور شما یک استاد جدی در عین حال دلسوز برای دانشجوهایتان خواهید بود!
3.به عنوان استاد فیزیک در دانشگاه: شما فقط یک استاد فیزیک نیستید بلکه یک پژوهشگر در زمینههای مختلف فیزیک هستید، کسی که مهندسان، پژوهشگران و حی معلمان آینده را به طور کاملا تخصصی آموزش میدهید. شما به دانشجوهایتان مباحث پایهای تا تخصصی فیزیک را در موارد گوناگون با کاربردهای مختلف آموزش میدهید. شما به دانشجوهایتان آموزش میدهید که چگونه فیزیک رادر حوزههای به کار گیرند، پژوهش کنند و حتی تبدیل به یک فیزیکدان عالی مرتبه شوند! شما در تمام مدت با عاشقان فیزیک سروکار دارید، کسانی که فیزیک را در جاجای زندگی خود حس و به کار میگیرند. و کلاسداری و برقراری ارتباط با دانشجوها بهتر و از دانشآموزان برایتان خواهد بود و شما با کسانی در ارتباط خواهید بود که مانند خود شما کاملا جدی هستند و همینطور شما یک استاد جدی و سختگیر در عین حال دلسوز برای دانشجوهایتان خواهید بود!
در کنار تدریس و رفع ابهامات دانشجویان، در زمینههای پژوهشی، شغلی و نیز فرصتهای پیش رو هر کدام از آنها، به کمکشان میآید. از آنجایی که شما یک استاد دانشگاه هستید باید به تحقیق و پژوهش نیز بپردازید و همینطور به طور مستمر سعی در بروز نگه داشتن معلومات خود از طریق فعالیتهای علمی همچون مقاله، کتاب، کنفرانس و… کند و حتی عضو هیئت علمی دانشگاه و همینطور فعالیت در مراکز علمی غیر دانشگاه از جمله پژوهشگاه، پژوهشکده، شرکت دانش بنیان، سازمان و… انجام دهد.
تمامی اینها برای شما یک مزایا محسوب میشود از طرفی که سطح علمی و اعتبار شما افزایش میابد و از طرف دیگر از این طریق شما میتوانید با داشتن انعطافپذیری در ساعات کاری خود، درآمدی خوبی را کسب کرده و حتی فرصتهای خوبی برای فعالیت و رشد خود داشتهباشید.
ادامه تحصیل در رشته
در کل ، ادامه تحصیل در رشته های دبیری با چالش های بسیاری همراه است که یکی از موارد آن این است شما باید در رشتههایی مشغول به ادامه تحصیل شوید که مورد تایید آموزش و پرورش باشد در غیراینصورت در حکم شما اعمال نمیشود و قطعا آموزش کاروفناوری نیز از این قاعده مستثنی نیست؛
فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی کاروفناوری میتوانند برای ارشد دو راه را برگزینند:
اول اینکه وارد رشتههای تحصیلی فیزیک شوند؛ که میتواند آموزش فیزیک باشد یا گرایشهای آن همچون فیزیک اتمی و مولکولی، فیزیک هستهای، نجوم و اختر فیزیک، فیزیک پلاسما، فیزیک حالت جامد، هواشناسی و فیزیک مهندسی باشد. زمانی که شما ارشد خود را فیزیک گرفتید، میتوانید در دبیرستان نیز مشغول به تدریس درس فیزیک شوید.
دوم اینکه وارد رشتههای حرفه و فن شوند؛ از جمله رشتههای اقتصاد کشاورزی، زیرشاخههای کشاورزی، صنایع دستی، طراحی لباس، علوم تغذیه، علوم دامی، علوم کامپیوتر، علوم و صنایع غذایی، علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی صنایع غذایی، مدیریت کسب و کار، معماری داخلی، مهندسی برق، مهندسی ساخت و تولید، مهندسی صنایع چوب، مهندسی صنایع غذایی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری، مهندسی مکانیک، مهندسی نساجی، مهندسی نقشه برداری؛ و زمانی که ارشد خود را گرفتید، میتوانید در هنرستانها نیز مشغول به تدریس شوید.
البته در رشتههای حرفه و فن، شاید شما بتوانید وارد رشتههای دیگر آن نیز شوید ولی فعلا طبق دستورالعمل آموزش و پرورش این رشتهها مطرح شده است!
و شما دکترای خود را میتوانید در همان رشتهی ارشد خود بگیرید و گرایشهای آن
برای مثال اگر ارشد شما فیزیک است، دکترای شما میتواند خود فیزیک و یا گرایشهای فیزیک همچون: فیزیک پلاسما، گرانش و فیزیک نجومی فیزیک آماری، فیزیک ماده چگال، فیزیک ذرات بنیادی و نظریه میدانها، فیزیک اپتیک و لیزر، فیزیک نظری-بنیادی، فیزیک حالت جامد، فیزیک اتمی-مولکولی و… باشد.
و یا اگر ارشد شما یکی از رشتههای حرفه و فن است برای مثال مهندسی کامپیوتر ارشد شماست، دکترای شما خود کامپیوتر و یا گرایشهای آن مانند: نرم افزار، معماری کامپیوتر، هوش مصنوعی، شبکههای کامپیوتری، فناوری اطلاعات، علوم داده، بازیهای کامپیوتری، الگوریتمها و محاسبات، امنیت رایانهای و… باشد.
و تمامی این موارد در صورتی است که شما بخواهید آموزش و پرورش مدرک شما را اعمال کند در غیراینصورت میتوانید در رشتههای دیگری مشغول به تحصیل شوید.
بازارکار و میزان حقوق
شما به عنوان معلم آموزش کاروفناوری و کارمند دولت به میزان حقوقی که در حکم شما ثبت میشود البته همراه با کسریاتی همچون بیمه، بازنشستگی و… حقوقتان را دریافت میکنید. البته باید به این مورد هم توجه کنید که مدرک تحصیلی شما، رتبهبندی شما، سابقهی کاری شما، متاهل و مجرد بودن برای آقایان و حتی داشتن فرزند، و البته تدریس در متوسطه اول یا هنرستان تاثیر بسزایی در افزایش یا کاهش میزان حقوق شما دارد.
علاوه بر حقوق رسمی آموزش و پرورش ، دبیر کاروفناوری می تواند با تدریس بیشتر از 24 ساعت در هفته ، مبلغی را نیز بعنوان حق التدریس دریافت کند . و همینطور با گرفتن مدرک غیر دانشگاهی خود و یا حتی ساختن یه رزومه قوی برای خود در یکی رشتههای حرفه و فن وارد هنرستانها شوید البته هنرستانهای غیردولتی و یا در صورت نیاز حتی دولتی. که حقوق تدریس در هنرستان به نسبت بیشتر از متوسطه اول است.
علاوه بر این ها شما بلافاصله بعد فارغالتحصیلی از کارشناسی میتوانید برای ارشاد آماده شوید و بعد گرفتن آن در یکی از رشتههای حرفه و فن امکان کار در هنرستانهای دولتی به راحتی برای شما مهیا میشود و یا حتی اینکه با استاد دانشگاه شدن در دانشگاههای مهندسی یا هنر مشغول به تدریس شوید و یا عضو هیئت علمی دانشگاه با گرفتن مدرک دکترای خود. که هیئت علمی دانشگاه بودن به میزان زیادی حقوق شما را افزایش میدهد.
شما حتی با داشتن مهارت و تخصص کافی و یا ارشد در یکی از رشتههای مربوطه، برای خودتان کسب و کاری را راهاندازی کنید، که این میتواند برپایی یک کارگاه باشد، برای مثال شما یک تخصص خوبی در کار کردن با فلز دارید و کارگاه مربوط به آن را راهاندازی میکنید و یا تدریس حضوری و یا آنلاین، شما مهارت خاصی در انواع بافتها دارید و از طریق کلاسهای حضوری و مجازی آن را به بقیه آموزش میدهید و حتی همکاری با سایرین، شما یک گرافیست قهار هستید و در مجموعههایی که به تخصص شما نیاز دارند، مشغول به کار میشوید!
وحتی کار کردن در حوزههای غیرمرتبط با رشتهی خود، شما به عنوان معلم کاروفناوری وقت آزاد زیادی در اختیار دارید و میتوانید مهارت های دیگر مثل مشاوره یا زبان را بیاموزید و در آن حوزه کار کنید و یا حتی کارهای آزاد.
که از این راهها شما میتوانید درآمدی مازاد بر آموزش و پرورش داشتهباشد و چه بسا درآمدهای زیادی هم کسب کنید!
البته این مورد را در نظر بگیرید که شما میتوانید در مدارس غیردولتی، مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، آموزشی، هنری، انواع شرکتها(مهندسی) و حتی ارگانهای دیگر(در صورت گرفتن انتقالی خود از آموزش و پرورش به آن سازمان) که مربوط به تخصص شما و کارشناسی ارشد و دکترای شما میشود نیز مشغول به کار شوید!
یادداشتی از یک دانشجو-معلم کاروفناوری
فقط اگه میتونی تنوع زیاد مطالب رو درک کنی، از هر کدوم فقط یک جرعه بچشی، هر ترم بری کارگاه، درسای عملی و گاهی با ظرافت و طاقتفرسا رو پاس کنی و به اندازه زیادی دقیق باشی، صبورباشی و کلی حوصله داشتهباشی برای پروژههای عملی(طوری که بعضی وقتا مجبور میشی تا نصف شب کار کنی) و همینطور بعدا موقع تدریس، خلاق باشی و چیزای جدید رو خلق کنی، هوش فنی خوبی داشتهباشی چون به قول یکی از استادامون، دیگه مهم نیست توی هر کدوم از این درسا استعداد داری یا نه تو باید خوب یادشون بگیری تا بتونی خوب یادشون بدی!، گاهی با استادایی کنار بیای که با وجود سطحی بودن مطالب ازت یه کار تخصصی میخوان، کمبود امکانات کارگاهها رو تحمل کنی، به رشته به عنوان یه فرصت نگاه کنی، سعی کنی یه رزومه برای خودت بسازی توی دوران دانشجویی، آماده باشی برای شناخت بهتر خودت و کشف بیشتر استعدادهات و سوپرایز شدن توی هر ترم، اینکه شاید با علاقهی کمی واردش بشی ولی با علاقهی زیادی ازش فارغالتحصیل بشی، اینکه علاوه بر روز معلم، روزهای مهندس و هنرمند هم برای خودت جشن بگیری، توی دوران امتحانا راحت باشی نسبت به بقیهی رشتهها، و در آخر بتونی دوسش داشتهباشی نه اینکه فقط تحملش کنی، این رشته رو انتخاب کن!
فاطمه عقیلی / دانشجو-معلم کاروفناوری فرهنگیان یزد
این محتوا چقدر برای شما مفید بود ؟
امتیاز شما به ما انرژی بیشتری میده :
میانگین امتیاز ها 0 / 5. شمارش امتیاز 0
اولین نفری باشید که امتیاز میدید:))
دیدگاهتان را بنویسید