معرفی رشته آموزش علوم تجربی فرهنگیان
معرفی کلی (آموزش علوم تجربی که بود و چه کرد؟!)
رشته اموزش علوم تجربی ، رشته ای نوظهور در دانشگاه فرهنگیان است؛ تا چهار پنج سال پیش ، این رشته در لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان نبود. دانشجومعلمان آموزش علوم تجربی ، پس از پایان دوره لیسانس که معمولا چهار سال به طول می انجامد ، به عنوان معلم علوم در مدارس متوسطه اول یا معلم سلامت و بهداشت در متوسطه دوم شروع به فعالیت می کنند. البته بسته به نیاز اداره آموزش و پرورش محل خدمت هر معلم ، ممکن است معلم علوم به تدریس دروس زیست ، شیمی ، فیزیک ، زمین شناسی (و حتی دروس غیرمرتبط) در مقاطع راهنمایی و دبیرستان مشغول شود.
ساعات تدریس برای دبیر علوم تجربی 24 ساعت در هفته است که با همکاری مدیر ممکن است در سه روز هفته جمع شود ؛ بنابرین دبیر علوم نیاز ندارد تمام روزهای هفته در مدرسه حاضر شود. مخاطبان دبیران علوم تجربی ، نوجوانان 12 تا 18 سال هستند.
2-رشته درقاب کنکوری:
تنها شرکت کنندگان گروه آزمایشی علوم تجربی کنکورفرهنگیان می توانند آموزش علوم تجربی را در لیست انتخاب رشته خود قرار دهند. برای پذیرفته شدن در این رشته ، شما نیاز به تراز نسبتا بالا در دفترچه های کنکور فرهنگیان ، مصاحبه و امتحان های نهایی دارید. تراز کلی حدودی پذیرفته شدگان در سال 1403 در بازه 7800 تا 9000 قرار داشت. معمولا رشته آموزش علوم ، جزء رشته های موردعلاقه رتبه برترهای گروه علوم تجربی است و همین موضوع پذیرفته شدن در این رشته ها سخت تر کرده است.
رشته درقاب دانشجو معلمی:
شاید بتوان آموزش علوم تجربی را پیوندی از علم و عمل ، به معنای حقیقی کلمه ، خواند ؛ بعنوان دانشجومعلم علوم تجربی شما باید به همان اندازه که از مفاهیم تئوری زیست گیاهی سر درمیاورید ، بلد باشید یک برش صحیح از نمونه ریشه یک گیاه دولپه ای استخراج کنید و آن را زیر میکروسکوپ بررسی کنید. نکته ای که این رشته را از برخی رشته های مبتی بر تئوری مستثنی کرده ، همین است که دانشجومعلمان علوم تجربی ، در هر ترم علاوه بر دروس نظری ، چند واحد عملی نیز در برنامه درسی خود دارند.
سیلابس درسی در دوره کارشناسی:
جدولی که مشاهده می کنید ، دروس رسمی اعلام شده از سوی دانشگاه فرهنگیان مرکزی برای رشته آموزش علوم تجربی است:
نیمسال تحصیلی | نوع درس | ||||||||||||||||
واحد | هشتم | واحد | هفتم | واحد | ششم | واحد | پنجم | واحد | چهارم | واحد | سوم | واحد | دوم | واحد | اول | ||
2 ن | تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران | 2 ن | از دروس گرایش آشنایی با منابع اسلامی | 2 ن | از دروس گرایش تاریخ و تمدن اسلامی | 2 ن | از دروس گرایش انقلاب اسلامی | 2 ن | دانش خانواده و جعیت | 2 ن | از دروس گرایش مبانی نظری اسلام | 2 ن | از دروس گرایش مبانی نظری اسلام | 2 ن | از دروس گرایش اخلاق اسلامی | معارف اسلامی (16 واحد) | |
2 ن | سلامت / بهداشت و صیانت از محیط زیست | 3 ن | زبان انگلیسی | 3 ن | زبان فارسی | 1 ع | ورزش 1 | 0.5 ن + 0.5 ع | تربیت بدنی | عمومی (10 واحد) | |||||||
2 ن | آشنایی با تجارب مدارس اسلامی | 2 ن | چالش های تربیت اسلامی در دنیای معاصر | 2 ن | تاریخ اندیشه و عمل تربیتی در اسلام و ایران | 2 ن | اخلاق معلمی از دیدگاه اسلام | 2 ن | تربیت دینی کودک و نوجوان در اسلام | 2 ن | اسناد ، قوانین سازمان آموزش و پرورش در ج.ا.ا | 3 ن | فلسفه تربیتی اسلام | 2 ن | سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت | تربیت اسلامی (19 واحد) | |
2 ن | آشنایی با ارزش های تربیتی دفاع مقدس | ||||||||||||||||
2 ن | جامعه شناسی آموزش و پرورش | 2 ع | کاربست فناوری در یادگیری | 2 ن | اصول برنامه ریزی درسی | 1 ن + 1 ع | اصول و روش های تدریس | 2 ن | نظریه های یادگیری و اموزش | 2 ن | روانشناسی تربیتی | تربیتی (16 واحد) | |||||
2 ن | مدیریت آموزشگاهی | 1 ن + 1 ع | اصول و روش های راهنمایی و مشاوره | ||||||||||||||
2 | کارورزی 4 | 2 | کارورزی 3 | 2 | کارورزی 2 | 2 | کارورزی 1 | 1 ن + 1 ع | پژوهش و توسعه حرفه ای | 2 ع | کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش علوم تجربی | تخصصی تربیتی (27 واحد) | |||||
2 ع | بررسی کتب علوم تجربی 1 | 2 ع | طراحی آموزشی در آموزش علوم تجربی | ||||||||||||||
2 ع | بررسی کتب علوم تجربی 2 | ||||||||||||||||
2 ن | راهبرد های تدریس در آموزش علوم تجربی | ||||||||||||||||
2 | پروزه | 1 ع | کاربرد هنر در آموزش علوم تجربی | ||||||||||||||
2 ن | ارزشیابی در آموزش علوم تجربی | 2 ن | مبانی آموزش علوم تجربی | ||||||||||||||
2 ن | فیزیولوزی انسان | 3 ن | نورشناسی و فیزیم نوین | 2 ن | زیست شناسی جانوری | 2 ن | شیمی تجزیه | 2 ن | شیمی فیزیک
|
2 ن | زیست گیاهی | 3 ن | زیست سلولی مولکولی | 2 ن | شیمی آلی | تخصصی (62 واحد) | |
1 ع | آزمایشگاه زیست شناسی جانوری | ||||||||||||||||
1 ع | بوم شناسی | 1 ع | آزمایشگاه نور | 2 ن | فیزیک شاره ها ، موج و گرما | 1 ع | آزمایشگاه شیمی تجزیه | 1 ع | آزمایشگاه شیمی فیزیک | 1 ع | آزمایشگاه زیست گیاهی | 1 ع | آزمایشگاه زیست سلولی مولکولی | 1 ع | آزمایشگاه شیمی آلی | ||
1 ع | آزمایشگاه شاره ها ، موج و گرما | 2 ن | سنگ شناسی | 2 ن | فیزیک الکتریسیته و مغناطیس | 3 ن | فیزیک مکانیک | 2 ن | علوم زمین | ||||||||
1 ع | زمین شناسی ایران | 2 ن | محیط زیست و اموزش علوم تجربی | 1 ع | آزمایشگاه سنگ شناسی | 1 ع | آزمایشگاه الکتریسیته و مغناطیس | 2 ن | بلورشناسی و کانی شناسی | 1 ع | آزمایشگاه فیزیک مکانیک | 1 ع | آزمایشگاه علوم زمین | ||||
1 ع | آزمایشگاه شیمی متوسطه اول | 2 ن | فلسفه ، تاریخ و جنبه های اجتماعی علوم | 1 ن | چینه شناسی و فسیل شناسی | 2 ن | زبان تخصصی در آموزش علوم تجربی | 2 ن | میکروبیولوژی و بهداشت | 1 ع | آزمایشگاه بلورشناسی و کانی شناسی | 2 ن | شیمی معدنی | 3 ن | کاربرد ریاضی و آمار در اموزش علوم تجربی | ||
1 ع | آزمایشگاه چینه شناسی و فسیل شناسی | ||||||||||||||||
17 | 19 | 20 | 20 | 19 | 19 | 18 | 18 | جمع واحد | |||||||||
8 | 13 | 13 | 14 | 16 | 14 | 15 | 14.5 | نظری | |||||||||
5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3.5 | عملی | |||||||||
2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | کارورزی | |||||||||
2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | پروژه |
نکته : واحد های ارائه شده در هر ترم ، با نظر مدیر گروه و برنامه آموزش هر پردیس تنظیم می شود و ممکن است ترتیب ارائه دروس با این برنامه تفاوت داشته باشد.
خلاصه ای از واقعیت تمام آنچه دانشجومعلمان آموزش علوم تجربی در 4 سال تحصیلشان در دانشگاه فرهنگیان می آموزند را در عنوان این نوشتار شرح داده ایم ! اقیانوسی به عمق یک وجب ! واقعیت این است که شما در رشته آموزش علوم تجربی ، زیست می خوانید اما نه به اندازه یک معلم زیست ، شیمی می خوانید اما نه به اندازه یک معلم شیمی ، فیزیک می خوانید اما نه به اندازه یک معلم فیزیک ، زمین شناسی می خوانید اما نه به اندازه یک معلم زمین و در نهایت شما می مانید و اقیانوسی از مطالب این چهار شاخه که عمیقا بررسی نشده اند ! در این رشته ، شما تبدیل به متخصص تمام عیار یک رشته نمی شوید ؛ بلکه یک آشنایی کلی با چهار شاخه علوم پیدا می کنید.
نکته دیگری که موقع انتخاب رشته آموزش علوم تجربی باید مورد توجه قرار دهید، محل تحصیل در این رشته است ؛ از آنجایی که رشته آموزش علوم تجربی در تمام استان ها ارائه نمی شود ، علاقه مندان به این رشته گاها مجبور می شوند کیلومتر ها از استان محل زندگی شان فاصله بگیرند و در استان دیگری به تحصیل بپردازند.
5-مزایا و معایب رشته آموزش علوم تجربی (ذره بین حقیقت جو این بار آموزش علوم تجربی را هدف گرفته !)
مزایا:
الف. حقوق دوران دانشجویی ، بیمه ، برخورداری از سایر تسهیلات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نکته ای حائز اهمیت است.
ب. ساعات کم حضور در مدرسه را نباید نادیده گرفت.
پ. واحدهای عملی نسبتا زیاد و تجربه محیط های آزمایشگاهی برای علاقه مندان به این گونه فعالیت ها لذت بخش است.
ت. دبیران کاربلد علوم ، درآمد نسبتا بالایی از این رشته به دست می آورند.
ث. متنوع بودن دروس دانشگاه و متخصص شدن در چهار رشته برای عده ای جذاب است.
معایب:
الف. تحصیل در دانشگاه فرهنگیان یعنی شما به اندازه دانشجویان سایر دانشگاه ها آزادی رفتار و پوشش نخواهید داشت.
ب. کار با نوجوان ها چالش های خاص خود را دارد و خبری از آرامش نیست!
پ. حضور دائم در آزمایشگاه ، استنشاق بخارات سمی ، کار با سلول های بزاقی و موارد مشابه برای برخی ، عذاب آور است.
ت. حقوق یک معلم ، شما را به یک زندگی معمولی می رساند ؛ اگر بیشتر میخواهید راه دیگری انتخاب کنید.
ث. آشناییدرک سطحی با چهار شاخه علوم و عدم یادگیری عمیق مطالب ، ممکن است با روحیات افراد زیادی سازگار نباشد.
7-رشته درقاب معلم علوم تجربی:
شما پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ،به طور معمول به عنوان معلم علوم تجربی در سه پایه متوسطه اول به کار گرفته خواهید شد(هرچند ممکن است برای تدریس برخی از دروس عمومی مرتبط، ابلاغ تدریس در متوسطه دوم را نیز برحسب شرایط دریافت کنید) همانطور که گفته شد موظفی تدریس شما 24 ساعت در هفته است و می توانید با هماهنگی مدیر مدرسه آن را در سه روز طی کرده و در دیگر روز های هفته به استراحت بپردازید.
تدریس درسی مثل علوم تجربی برخلاف تصور عموم،بسیار پایه ای و مهم است،چراکه پایه دانشی بچه هارا برای حضور در دورشته پر طرفدار ریاضی وتجربی فراهم می کند،پس شما به عنوان معلم علوم وظیفه دارید تا دانش حداقلی را به دانش آموزان هفتم تا نهم یاد بدهید. هرچند می توانیدبا ادامه تحصیل در رشته های تخصصی به عنوان معلم یکی از دروس تخصصی رشته های تجربی و ریاضی نیز مشغول به کار شوید.
معمولا افرادی برای این شغل مناسب هستند که ویژگی های زیر را دارند.
- علاقه مند به محیط آموزش و مدرسه هستند.
- از کسب اطلاعات نه چندان کامل درباره چند حوزه لذت می برند!
- بودن در محیط آزمایشگاه برایشان سرگرم کننده و الهام بخش است.
- با محیط کاری آلوده مشکلی ندارند!
- به حقوق متوسط قانع هستند.
- می خواهند ساعات کمی در مدرسه حاضر باشند
8-رشته درقامت استاد دانشگاه:
پس از طی مدارج تحصیلی در رشته های مرتبط،می توانید تحت شرایطی به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه های مختلف ازجمله،علوم پایه ، فرهنگیان ،علوم پزشکی و.. مشغول به فعالیت وتدریس شوید. اگر بخواهیم ادبی تر درباره حیطه استادی دانشگاه در این حوزه صحبت کنیم به این متن می رسیم:
استادی در دانشگاه، به ویژه در رشته های علوم تجربی، تنها انتقال دانش نیست؛ آفرینش بینش است. استادان این عرصه، همچون پلی میان پیچیدگی های طبیعت و ذهن جستجوگر دانشجویان عمل می کنند، تا نه تنها فرمول ها و نظریه ها، بلکه روحیه پژوهش و نگاه نقادانه را پرورش دهند.
9-ادامه تحصیل
در کل ، ادامه تحصیل در رشته های دبیری با چالش های بسیاری همراه است و قطعا آموزش علوم تجربی نیز از این قاعده مستثنی نیست ؛ فارغ التحصیلان مقطع لیسانس رشته آموزش علوم تنها می توانند در یکی از چهار شاخه تخصصی خود یعنی زیست ، فیزیک ، شیمی و زمین شناسی ادامه تحصیل دهند.
نکته : در صورت ادامه تحصیل تا مقاطع فوق لیسانس و دکترا ، حقوق دبیران علوم افزایش می یابد.
10-بازار کار و میزان حقوق و درآمد رشته آموزش علوم تجربی:
علاوه بر حقوق رسمی آموزش و پرورش ، دبیر علوم می تواند با تدریس بیشتر از 24 ساعت در هفته ، مبلغی را نیز بعنوان حق التدریس دریافت کند .افزون بر این ها از آنجا که علوم تجربی از دروس پایه و مهم مقاطع متوسطه است ، برخی از دبیران علوم تجربی با برگزاری کلاس های آمادگی آزمون تیزهوشان و کنکور درآمد قابل توجهی کسب می کنند. همچنین در صورت ادامه تحصیل و فعالیت در رشته های متوسطه دوم،شما می توانید با برگزاری کلاس های رفع اشکال و کنکوری به درآمد خوبی برسید.
فعالیت به عنوان مشاور تحصیلی و برنامه ریز کنکور نیز پای ثابت تمام مشاغل متفرقه برای معلمان است..
یادداشتی از یک دانشجومعلم علوم تجربی
فقط اگه میتونی تنوع زیاد مطالب رو درک کنی ، هر ترم آزمایشگاه باشی ، درس های سنگین رو پاس کنی و یاد بگیری بیش از اندازه دقیق نشی ، این رشته رو انتخاب کن!
درسته شاید خیلی کوتاهه این توصیه ولی اگه اومدی این رشته خودت کامل متوجه مفهوم عمیقش میشی، حالا ببین.
این محتوا چقدر برای شما مفید بود ؟
امتیاز شما به ما انرژی بیشتری میده :
میانگین امتیاز ها 5 / 5. شمارش امتیاز 1
اولین نفری باشید که امتیاز میدید:))
دیدگاهتان را بنویسید