معرفی رشته امور تربیتی فرهنگیان
مقدمه و معرفی کلی رشته امور تربیتی
اگر پرورش و تربیت برات دغدغه بوده ، اگر رویای کارهای بزرگ داشتی ، اگر برنامه صبحگاه مدرسه برات جذابیت نداشت ، اگر ایده های جدید و نو برای مراسمات داشتی ، اگر همیشه دوست داشتی تاثیرگذار باشی ، اگر شور و نشاط در مدرسه برات مهمه ، اگر فکر کمک و خدمت به دانش آموزای کشورت رو همیشه در سر داشتی و اگر همیشه خودت رو در قامت مربی یا معاون پرورشی تصور کردی، انتخاب رشته امور تربیتی میتونه بهترین تصمیم برای رسیدن به اهدافت باشه .
رشته دبیری امور تربیتی رشته نوظهور ، تازه نفس و مهم در حوزه تعلیم و تربیت نسل های آینده در دانشگاه فرهنگیان است که از سال 1400 به صورت مستقل وارد لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان شد . شما با پذیرش در این رشته و پس از تحصیل 4 ساله در دانشگاه با توجه به نیاز محل خدمت به عنوان مربی یا معاون پرورشی کار خود را در مدارس شروع می کنید و زیر نظر مدیر مدرسه به فعالیت های نظیر اجرای مراسم صبحگاه ، آموزش ها پیرامون مسائل اخلاقی و دینی ، تشویق و ترغیب دانش آموزان جهت شرکت در نماز جماعت و … می پردازید .
رشته امور تربیتی در قاب کنکور
مانند تمام رشته های دیگر دانشگاه فرهنگیان اولین شرط لازم برای ورود به رشته امور تربیتی و مشاغل مرتبط با آن ، علاقه است . انتخاب این رشته صرفا برای داوطلبانی که دیپلم انسانی دارند ، مجاز است . این رشته به دلیل جدید بودن ، میان داوطلبان شناخته شده نیست و بسیاری از داوطلبان با محتوای این رشته آشنا نیستند و به همین دلیل رقابت سختی نیز برای قبولی وجود ندارند . داوطلبان برای پذیرش در این رشته علاوه بر میانگین تراز 7500 تا 8000 و نمرات نهایی قابل قبول ، باید نمرات بسیار خوبی نیز در مصاحبه فرهنگیان به خصوص در مصاحبه گزینش کسب کنند. ( توجه داشته باشید که قبولی در این رشته بستگی به ظرفیت محل خدمت انتخابی شما و همچنین عملکرد سایر داوطلبان دارد و میانگین تراز گفته شده با توجه به پذیرفته شدگان سال های قبل است ) .
رشته امور تربیتی در قامت دانشجو معلمی
دانشجو معلمان این رشته همانند سایر دانشجو معلمان از مزایای حقوق در حین تحصیل ، بیمه ، محاسبه چهار سال تحصیل دانشگاه در سابقه خدمت و … برخوردار هستند . دانشجو معلمان این رشته موظف به گذراندن صد و پنجاه واحد تحصیلی در دانشگاه هستند که شامل 26 واحد دروس عمومی ، 13 واحد دروس تربیت اسلامی ، 14 واحد دروس تربیتی و 97 واحد دروس تخصصی است . دانشجو معلمان در واحد های کارورزی ، زیر نظر استاد راهنما و با حضور در مدارس به کسب تجربیات می پردازند . دروس رشته امور تربیتی شبیه به دروس رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان است؛
اما توجه داشته باشید که مسئولیت رشته امور تربیتی با راهنمایی و مشاوره تفاوت دارد . بدیهی است اگر شما قصد دارید آینده موفق و تاثیر گذاری داشته باشید باید از دروس دانشگاهی فراتر رفته و با مطالعه کتاب و شرکت در کارگاه های آموزشی آگاهی خود را افزایش دهید .
اگر شما در طول تحصیل به مهارت هایی مانند فن بیان و سخنوری ، شناخت ابعاد تربیت دینی ، توانایی جذب دانش آموزان و اقناع آنها ، پاسخ به سوالات دینی و تربیتی و … را کسب کنید ، آینده ی کاری موفق تری در پیش خواهید داشت .
دروس عمومی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشته امور تربیتی
پیش نیاز | تعداد ساعت | تعداد واحد | عنوان درس | نوع شایستگی | ||||||
عملی | نظری | ساعت | عملی | نظری | واحد | |||||
– | 48 | 48 | – | 3 | 3 | زبان فارسی |
|
|||
– | 48 | 48 | – | 3 | 3 | زبان انگلیسی | ||||
16 | 8 | 24 | 5/0 | 5/0 | 1 | تربیت بدنی | ||||
32 | – | 32 | 1 | – | 1 | ورزش 1 | ||||
48 | 104 | 152 | 5/1 | 6/5 | 8 | جمع |
دروس معارف اسلامی عمومی رشته امور تربیتی دوره کارشناسی پیوسته
توضیحات | تعداد ساعت | تعداد واحد | عنوان درس | گرایش | نوع
شایستگی |
||||||||||||
عملی | نظری | ساعت |
عملی |
نظری | واحد | ||||||||||||
انتخاب دو درس به ارزش 4واحد | – | 32 | 32 | – | 2 | 2 | اندیشه اسلامی 1 ( مبدا و معاد ) | مبانی نظری اسلام |
|
||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | اندیشه اسلامی 2 ( نبوت و امامت ) | |||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | انسان در اسلام | |||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام | |||||||||||
انتخاب یک درس به ارزش 2 واحد | – | 32 | 32 | – | 2 | 2 | فلسفه اخلاق ( با تکیه بر مباحث تربیتی ) | اخلاق
اسلامی |
|||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | اخلاق اسلامی ( مبانی و مفاهیم ) | |||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | آیین زندگی ( اخلاق کاربردی ) | |||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | عرفان عملی اسلامی | |||||||||||
انتخاب یک درس به ارزش 2 واحد | – | 32 | 32 | – | 2 | 2 | انقلاب اسلامی ایران | انقلاب
اسلامی |
|||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران | |||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | اندیشه سیاسی امام خمینی ( ره ) | |||||||||||
انتخاب یک درس به ارزش 2 واحد | – | 32 | 32 | – | 2 | 2 | تاریخ تحلیلی صدر اسلام | تاریخ و تمدن اسلامی | |||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | تاریخ امامت | |||||||||||
انتخاب یک درس به ارزش2 واحد | – | 32 | 32 | – | 2 | 2 | تفسیر موضوعی قرآن | آشنایی با منابع
اسلامی |
|
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | تفسیر موضوعی نهج البلاغه | |||
الزامی | – | 32 | 32 | – | 2 | 2 | تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران | ||
الزامی | – | 32 | 32 | – | 2 | 2 | دانش خانواده و جمعیت3 | ||
256 | 256 | 16 | 16 | جمع |
دروس تعلیم و تربیت اسلامی 1 رشته امور تربیتی دوره کارشناسی پیوسته
پیش نیاز | تعداد ساعت | تعداد واحد | عنوان درس | نوع شایستگی | |||||
عملی | نظری | ساعت | عملی | نظری | واحد | ||||
– | 48 | 48 | – | 3 | 3 | فلسفه تربیتی اسلام* |
|
||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | اسناد، قوانین و سازمان آموزش و پرورش در ج.ا.ا* | |||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | سیره تربیتی پیامبر (ص ) و اهل بیت
(ع ) |
|||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | اخلاق معلمی از دیدگاه اسلام* | |||
این درس در رشته امور تربیتی دوره کارشناسی پیوسته، به استناد مصوبه شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه، با نام «احکام عمومی» به ارزش 2 واحد در مجموعه دروس موضوعی تعریف شده است. | تاریخ اندیشه و عمل تربیتی در اسلام و ایران | ||||||||
این درس در رشته امور تربیتی دوره کارشناسی پیوسته، به استناد مصوبه شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه، با نام (آموزش تخصصی قرآن تجوید- ترتیل- قرائت ) به ارزش 2 واحد در مجموعه دروس موضوعی تعریف شده است. | چالشهای تربیت اسلامی در دنیای معاصر | ||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | تربیت دینی کودک و نوجوان در اسلام* | |||
این درس در رشته امور تربیتی دوره کارشناسی پیوسته، به استناد مصوبه شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه، با نام «آشنایی با روش فهم حدیث» به ارزش 2واحد در مجموعه دروس موضوعی تعریف شده است. | آشنایی با تجارب مدارس اسلامی معاصر | ||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | آشنایی با ارزشهای تربیتی دفاع مقدس | |||
– | 208 | 208 | – | 13 | 13 | جمع |
دروس تربیتی رشته امورتربیتی دوره کارشناسی پیوسته
پیش نیاز | تعداد ساعت | تعداد واحد | عنوان درس | نوع شایستگی | |||||
عملی | نظری | ساعت | عملی | نظری | واحد | ||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | روانشناسی تربیتی |
|
||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | نظریه های یادگیری و آموزش | |||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | جامعه شناسی آموزش و پرورش | |||
32 | 16 | 48 | 1 | 1 | 2 | اصول و روشهای تدریس | |||
32 | 16 | 48 | 1 | 1 | 2 | اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره | |||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | اصول برنامه ریزی درسی | |||
این درس در رشته امور تربیتی دوره کارشناسی پیوسته، به استناد مصوبه شورای برنامه-ریزی درسی دانشگاه، با نام «مدیریت روابط انسانی در مدرسه» به ارزش 2 واحد در مجموعه دروس موضوعی تعریف شده است. | مدیریت آموزشگاهی | ||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | کاربست فناوری در یادگیری | |||
64 | 192 | 256 | 2 | 12 | 14 | جمع |
|
دروس تخصصی رشته امورتربیتی دوره کارشناسی پیوسته
پیش نیاز | تعداد ساعت | تعداد واحد | نام درس | نوع
شایستگی |
|||||||||||||
|
|
عملی | نظری | ساعت |
|
|
عملی | نظری | واحد | ||||||||
مقدمه های بر مبانی نظری فرهنگ | – | 32 | 32 | – | 2 | 2 | شیوه های تربیتی اثربخش با رویکرد فرهنگی | ||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | نقد و بررسی اندیشه های اجتماعی و سیاسی | |||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | آسیب شناسی اجتماعی | |||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | جامعه شناسی ارتباطات و شبکه های اجتماعی | |||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | مدیریت روابط انسانی در مدرسه | |||||||||||
زبان و ادبیات فارسی | 32 | 16 | 48 | 1 | 1 | 2 | آموزش کاربردی ادبیات کودک و نوجوان | ||||||||||
32 | 16 | 48 | 1 | 1 | 2 | سخنوری و فن بیان | |||||||||||
48 | – | – | 48 | 1 | – | – | 1 | کارگاه شعر | |||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | متون نثر داستانی معاصر | |||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | متون نظم معاصر | |||||||||||
– | 48 | 48 | – | 3 | 3 | روانشناسی عمومی | |||||||||||
روانشناسی عمومی | – | 48 | 48 | – | 3 | 3 | روانشناسی تحولی کودک و نوجوان | ||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | روانشناسی اجتماعی | |||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | روانشناسی شخصیت | |||||||||||
32 | 16 | 48 | 1 | 1 | 2 | روش های اصلاح و تغییر رفتار | |||||||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | آموزش والدین و شیوه های فرزند پروری | |||||||||||
32 | 16 | 48 | 1 | 1 | 2 | راهنمایی و مشاوره تحصیلی | |||||||||||
64 | – | 64 | 2 | – | 2 | سرود و نواهای انقلابی |
48 | – | – | 48 | 1 | – | – | 1 | کارگاه خوشنویسی | ||||
48 | – | – | 48 | 1 | – | – | 1 | کارگاه نقاشی و کاردستی | ||||
32 | 16 | 48 | 1 | 1 | 2 | نمایش 1 ( قصه گویی – نمایش خلاق ) | ||||||
نمایش 1 |
32 | 16 | 48 | 1 | 1 | 2 | نمایش 2 ( تئاتر صحنه ای و نمایش عروسکی ) | |||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | اصول کتابداری و روشهای مطالعه | ||||||
48 | – | – | 48 | 1 | – | – | 1 | کارگاه داستان نویسی | ||||
48 | – | – | 48 | 1 | – | – | 1 | کارگاه نمایشنامه نویسی | ||||
48 | – | – | 48 | 1 | – | – | 1 | کارگاه روزنامه نگاری | ||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | پرورش خلاقیت | ||||||
– | 32 | 32 | – | 2 | 2 | پویایی گروه |
مزایای رشته امور تربیتی
پذیرفته شدگان در رشته امور تربیتی از مزیت هایی نظیر :
_ استخدام رسمی در وزارت آموزش و پرورش ، دریافت حقوق از بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان ، بیمه درمانی ، پاداش بازنشستگی ، معافیت از سربازی برای آقایان ، محاسبه چهار سال تحصیل در دانشگاه در سابقه خدمت و …
_ عدم نیاز به حضور در کلاس درس و ساعت های آموزشی مشخص مانند سایر دبیران ؛ البته اگر مسئولیت تدریس در صورت نیاز به آنها واگذار نشود .
_ پذیرفته شدگان در صورت به عهده داشتن معاونت پرورشی یک مدرسه از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار هستند .
_ مربیان یا معاونان پرورشی فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط صمیمی با دانش آموزان دارند زیرا زمان بیشتری برای جذب دانش آموزان و گفت و گو با آنها در حوزه های دینی و مسابقات فرهنگی و هنری دارند .
_ رشته امور تربیتی یک فرصت بی نظیر و فوق العاده مهم را برای رشد و تربیت شخصی دانشجو معلم ، نسل سازی و خدمت به میهن را فراهم می کند .
_ فرصت تدریس در دانشگاه و عضو هیئت علمی شدن در صورت کسب مدرک ارشد و دکتری مرتبط
معایب رشته امور تربیتی
مانند هر تصمیم دیگری ، انتخاب این رشته نیز معایبی دارد . مربیان یا معاونان پرورشی برای برگزاری صبحگاه ، ملزم به حضور زودتر از سایر کادر، در مدرسه هستند . به طور کلی فعالیت در حوزه تربیت ، نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد زیرا کمک به نوجوانان در حوزه های دینی و فرهنگی ، نیازمند استمرار و شکیبایی زیاد است زیرا امکان عدم همکاری ، مقاومت و مخالفت از سمت دانش آموزان وجود دارد . از معایب دیگر رشته امور تربیتی ، ساعت کاری زیاد در مدرسه است ؛ به طور مثال معاونان پرورشی ملزم به سی و شش ساعت فعالیت در هفته هستند.
رشته امور تربیتی در قامت معلم
هر ساله در هشتم اسفند ، از مربیان و معاونان پرورشی و سایر فعالان در حوزه تربیت تقدیر به عمل می آید و این نشان دهنده اهمیت این رشته در آموزش و پرورش است . تحصیل کنندگان در این رشته مسئولیت هایی نظیر برگزاری مراسمات صبحگاه ، مناسبت های دینی و ملی ، برگزاری نماز جماعت و … ، ترغیب و تشویق دانش آموزان به شرکت در مسابقات فرهنگی و هنری و کمک به آنها برای کسب مقام ، تشکیل گروه ها و انجمن های دانش آموزی با رعایت مقررات مربوطه ، تشکیل کتابخانه و تهیه لوازم متناسب با شرایط دانش آموزان مدرسه ، نظارت بر نحوه رفتار ، کردار و پوشش اسلامی دانش آموزان در مدرسه ، برنامه ریزی و هماهنگی اردوهای تفریحی _ آموزشی را بر عهده دارند .
رشته امور تربیتی در قامت استاد دانشگاه
داوطلبان رشته امور تربیتی ، با ادامه تحصیل و کسب مدرک ارشد و دکتری مرتبط با رشته خود ، تالیف کتاب و مقاله ، پژوهش در حوزه تربیت و روانشناسی می توانند به فعالیت در دانشگاه های مختلف بپردازند و تدریس دروسی مانند روانشناسی تربیتی ، فلسفه تعلیم و تربیت ، اصول راهنمایی و مشاوره و … را بر عهده بگیرند . همچنین می توانند در صورت صلاحیت عضو هیئت علمی دانشگاه شوند .
ادامه تحصیل در رشته امور تربیتی
درصد قابل توجهی از متقاضیان دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل در رشته مورد نظر خود را در نظر دارند و این مورد مهم می تواند در انتخاب رشته آنها تاثیر گذار باشد .
پذیرفته شدگان در رشته امور تربیتی در صورت تمایل می توانند در رشته های ذیل ادامه تحصیل دهند :
مقطع کارشناسی ارشد
راهنمایی و مشاوره _ مشاوره – روانشناسی تربیتی – روانشناسی عمومی – فلسفه تعلیم و تربیت – آموزش و پرورش تطبیقی و علوم تربیتی
مقطع دکتری
دکترای مشاوره – دکترای علوم تربیتی ( گرایش های مختلف ) – دکترای فلسفه تعلیم و تربیت
دکترای مدیریت آموزشی –
بازار کار و میزان حقوق
مربیان و معاونان پرورشی پس از چهار سال تحصیل و با توجه به مسئولیت هایی که بر عهده می گیرند ، حقوق دریافت می کنند ؛ به طور مثال اگر شما معاون پرورشی یک مدرسه باشید به طور میانگین دو الی سه میلیون حقوق بیشتری دریافت خواهید کرد ؛ حقوق مربیان پرورشی در کمترین مقدار خود 12 میلیون تومان می باشد .
تحصیل کردگان امورتربیتی در صورت دارا بودن مدرک ارشد یا دکتری روانشناسی می توانند به فعالیت در مراکز راهنمایی و مشاوره بپردازند .
فعالیت در حوزه مشاوره کنکور و آموزش می تواند بازار کاری بسیار مناسبی برای دانشجو معلمان باشد و فعالیت در این حوزه به کسب تجربیات سودمندی برای دانشجو معلم منجر شود .
یادداشتی از یک دانشجو معلم رشته امور تربیتی
هر روز بیشتر از قبل با عبور از سر در دانشگاه فرهنگیان و ورود به کلاس با خودم فکر می کنم که معلم شدن فقط یک شغل نیست ، یک تعهد عاشقانه به رشد ، به امید و ساخته شدن آینده ای روشن تر است . مسیر رشد و پرورش هر کودکی که باید به او کمک کنم جهانی است که باید با صمیمیت بشناسم و با صبوری و استواری بسازم ؛ اما در میان این فکر و خیال به یاد می اورم که چه افتخاری بالاتر از اینکه انسان ساز باشی چه اتفاقی بهتر از این که آیندگان به نیکی از تو یاد کنند ، حتما شما هم در زندگی به معلمی انسان ساز برخورد کرده اید مگه نه ؟
اینجا ، در دانشگاه فرهنگیان ما فقط آموزش نمی بینیم که فقط هم آموزش بدیم ما اینجا یاد می گیریم ، شنیدن ، گاهی از گفتن هم مهمتره ، ما یاد می گیریم که می توانیم با یک نگاه پر مهر بیشتر صد واژه تاثیر گذار باشیم ، مسئولیت های ما از جنس کتاب نیست از جنس فهم و همراهیه ؛ ما اینجا فقط معلم نمی شویم ، همراه و راهنمای دانش آموزان در مسیر زندگیشون می شویم .
این محتوا چقدر برای شما مفید بود ؟
امتیاز شما به ما انرژی بیشتری میده :
میانگین امتیاز ها 1 / 5. شمارش امتیاز 1
اولین نفری باشید که امتیاز میدید:))
دیدگاهتان را بنویسید