معرفی رشته آموزش تاریخ فرهنگیان
1-معرفی کلی و مقدمه رشته آموزش تاریخ:
رشته آموزش تاریخ در دانشگاه فرهنگیان یکی از شاخههای مهم آموزش و پرورش است که هدف آن تربیت معلمان متخصص در حوزه تاریخ و علوم اجتماعی است. این رشته بر پایه آموزش مفاهیم تاریخی، تربیت تفکر انتقادی و تحلیل رویدادهای تاریخی بنا شده است و دانشآموزان را برای تدریس در مدارس متوسطه اول و دوم آماده میکند. دانشآموزان در این رشته با مطالبی چون تاریخ ایران، جهان، تاریخ معاصر، تمدنها، و مباحث مرتبط با علوم اجتماعی آشنا میشوند. برنامه درسی این رشته ترکیبی از دروس تخصصی تاریخی، تربیتی و مهارتهای تدریس است که دانشآموزان را برای ایفای نقش موثر در فرآیند آموزش و پرورش آماده میسازد.
اعتبار و ارزش این رشته در تربیت معلمان متخصص و کارآمد است که میتوانند آیندهسازان کشور را برای شناخت بهتر تاریخ و فرهنگ ایران و جهان تربیت کنند. فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در مدارس، آموزشهای فرهنگی، رسانهها و مراکز تحقیقاتی فعالیت نمایند و در حفظ، تبیین و انتقال میراث تاریخی نقش بسزایی ایفا کنند. آموزش تاریخ در دانشگاه فرهنگیان با هدف تقویت هویت ملی و توسعه دانش تاریخی در نسل آینده صورت میپذیرد. از جمله ویژگیهای این رشته، تمرکز بر مهارتهای پژوهشی و مهارتهای ارتباطی است تا دانشآموزان بتوانند مفاهیم پیچیده تاریخی را به صورت جذاب و قابل فهم برای دانشآموزان انتقال دهند. نهایتاً، این رشته بنیادی برای توسعه جامعه دانشپایه است و نقش کلیدی در ارتقای سطح فرهنگ و هویت ملی دارد.
2-رشته در قاب کنکوری
در کنکور سراسری، رشته آموزش تاریخ میان رشتههای گروه علوم انسانی قرار دارد. کنکور این رشته شامل مجموعهای از دروس عمومی و تخصصی است که باید داوطلبان در آن کسب تراز و درصد مطلوبی داشته باشند تا بتوانند به دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش تاریخ راه پیدا کنند. درصدهای مورد نیاز معمولاً بالا بوده و میانگین درصد قبولی در این رشته در سالهای گذشته حدود ۵۰-۶۰ درصد بوده است، البته این مقدار بسته به تعداد داوطلبان و سختی آزمون متفاوت است. در بخش تخصصی، سوالات مربوط به تاریخ، جغرافیا و علوم اجتماعی در برگههای جداگانه ارزیابی میشوند که برای قبولی باید تسلط کافی بر مطالب کتابهای درسی و توانایی تحلیل و برداشت سوالات داشت. تراز در این رشته معمولاً در حدود ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ است، اما این رقم در هر سال ممکن است متفاوت باشد.
داوطلبان باید در کنکور، علاوه بر تسلط بر دروس عمومی، توانایی حل صحیح سوالات تخصصی تاریخ را داشته باشند تا شانس قبولی خود را افزایش دهند. درصد و ترازهای لازم بر اساس اعلام سازمان سنجش هر سال مشخص میشود و داوطلبان باید بر اساس آن برنامهریزی کنند. شرکت در آزمونهای آزمایشی و مطالعه منظم منابع کنکوری از راهکارهای کلیدی برای رسیدن به نمره مطلوب است. پذیرش در این رشته بیشتر بر اساس تراز کل و درصدهای کسب شده در آزمون تخصصی است، بنابراین تمرکز بر آزمونهای آزمایشی و مطالعه دقیق منابع اهمیت ویژه دارد. در نهایت، با داشتن معدل خوب و تمرین منظم، داوطلبان میتوانند شانس قبولی در رشته آموزش تاریخ در دانشگاه فرهنگیان را افزایش دهند.
3-رشته در قامت دانشجو معلمی
دانشجویان رشته آموزش تاریخ در دانشگاه فرهنگیان، نقش معلم آینده را بر عهده دارند و مسئولیت تربیت نسلی آیندهساز را بر عهده میگیرند. این دانشجویان در طول دوره تحصیل ضمن فراگیری مطالب تخصصی تاریخی، مهارتهای تدریس و ارتباطی لازم را نیز کسب میکنند. ساختار آموزشی در این رشته شامل دروس نظری، کارگاهی، عملی و تربیتی است؛ که هدف آن تربیت معلمانی آگاه، مهارتمند و توانمند در انتقال محتوای تاریخی است. دانشجویان باید پروژههای پژوهشی، سمینار و فعالیتهای گروهی انجام دهند تا درک عمیقتری از مفاهیم تاریخی و روشهای تدریس پیدا کنند. آموزشهای ضمن خدمت و کارآموزی در مدارس از دیگر بخشهای حیاتی دوره است که دانشآموزان را برای معلمی واقعی آماده میکند. در این مسیر، دانشجو معلمان با چالشهای کلاس، مدیریت کلاس، استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و طراحی برنامههای درسی آشنا میشوند.
اهمیت این دوره، علاوه بر آموزش محتوای تاریخی، ارتقاء مهارتهای ارتباطی، تربیتی، مدیریتی و خلاقانه است تا بتوانند در آینده نقش موثری در تعلیم و تربیت نسل جدید ایفا کنند. دانشجو معلم در این رشته باید توانایی آموزش مفاهیم پیچیده تاریخی به زبان ساده و جذاب را داشته باشد، چراکه انتقال صحیح دانش، کلید آموزش موثر است. علاوه بر این، اخلاق حرفهای، تعهد، مسئولیتپذیری و حس خدمت از جمله مهمترین معیارهای موفقیت در این مسیر است.
۴_ سیلابس :
نوع درس | نیمسال تحصیلی | |||||||||||||||
اول | تعداد واحد | دوم | تعداد واحد | سوم | تعداد واحد | چهارم | تعداد واحد | پنجم | تعداد واحد | ششم | تعداد واحد | هفتم | تعداد واحد | هشتم | تعداد واحد | |
معارف اسلامی عمومی (۱۶ واحد) | آیین زندگی | 2ن | اندیشه
اسلامی 1 |
2ن | اندیشه اسلامی ۲ | 2ن | دانش خانواده و جمعیت | 2ن | تاریخ امامت ویژه رشته آموزش تاریخ | 2ن | تفسیر
موضوعی قرآن |
2ن | انقلاب اسلامی ایران ویژه رشته آموزش تاریخ) | 2ن | ||
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی | 2ن | |||||||||||||||
عمومی
(۱۱) واحد) |
تربیت بدنی | 1ع | تربیت بدنی2 | 1ع | زبان فارسی | 2ن | زبان
انگلیسی |
3ن | سلامت بهداشت
و صیانت از محیط زیست |
1ن+1ع | نگارش علمی | اع | – | – | ||
– | – | نگارش خلاق | 1ع | – | – | – | ||||||||||
تربیت سلامی (۱۹) واحد) | سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت (ع) با توجه به مراحل و ساخت های تربیت) | 2ن | نظام تربیتی اسلام (بر اساس قرآن و روایات
معصومین |
3ن |
فلسفه تربیت در ج.ا.ا |
3ن | فلسفه تربیت رسمی و عمومی در ج.ا.ا | 2ن |
استاد، قوانین و سازمان آموزش و پرورش در ج.ا.ا |
آن |
تاریخ اندیشه ها و عمل تربیتی در اسلام و ایران | 2 ن | اخلاق حرفه ای معلم | ان | نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام | 2 ن |
تربینی
(۱۸) واحد) |
روانشناسی تربیتی | 2ن | نظریه های یادگیری و آموزش | 2ن | اصول و روش های تدریس | 1ن+1ع | ارزشیابی از یادگیری | 1 ن + 1 ع | آموزش و پرورش تطبیقی با تاکید. بر دوره های تحصیلی | 2 ن | – | جامعه شناسی تربیتی | 2 ن | |||
اصول و روش های راهنمایی و مشاوره | 1ن+1ع | کاربرد هنر در آموزش | 1ع | مدیریت آموزشگاهی | 2ن | کارکاربرد زبان در تربیت | 1 ع | – | – | – |
فلسفه معلمی در آموزش تاریخ | 1 ن | کاربرد
فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱ در آموزش تاریخ |
1 ک | طراحی آموزشی در آموزش تاریخ | 1ک | راهبردهای تدریس در آموزش تاریخ | 1ک | – | طراحی واحد یادگیری در آموزش تاریخ | 1ک | پژوهش و توسعه حرفه ای : درس پژوهی | 1ک | کارورزی 4 | ۲ | ||
تخصصی تربیتی (۲۶) واحد | برنامه ریزی درسی در آموزش تاریخ | 1 ک | تحليل محتوای کتاب درسی | 1 ع | – | کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات ۲ در آموزش تاریخ | 1ک | کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش تاریخ ۳ | 1ک | روش تحقیق در آموزش تاریخ | 1ن+1ع | تجربه های خاص حرفه ای در آموزش تاریخ | 1 ع | کارنمای اع معلمی (پروژه) | ۲ | |
– | – | – | پژوهش و توسعه حرفه ای ۱: پژوهش روایی | 1ک | کارورزی ۱ | ۲ | پژوهش و توسعه حرفه ای ۲: کنش پژوهی | 1ک | کارورزی ۳ | ۲ | – | |||||
(۶۰ واحد)
تخصصی |
تاریخ شناسی | 2ن |
تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی و اقتصادی ایران در دوره سلوکی و اشکانی |
1 ن |
تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران در قرون نخستین اسلامی تا پایان قرن چهارم) |
2ن |
تحولات سیاسی اجتماعی و اقتصادی ایران از غزنویان تا مغول | 3ن | تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران از مغول تا صفویه | 3ن |
کارورزی ۲
تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی و اقتصادی ایران در دوره صفوی |
2
|
تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی و اقتصادی ایران در دوره قاجار از آغاز تا انقلاب مشروطیت |
2 ن | ||
تاریخ ایران باستان از آغاز تا ماد | 2 ن | تاریخ
تحولات سیاسی اجتماعی و اقتصادی ایران در دوره ساسانیان |
2 ن | تاریخ اسلام از میلاد پیامبر اکرم تا آن سال ۲۱ هجری | 2 ن | تاریخ فرهنگ و تمدن ایران از ورود اسلام تا حمله مغول | 2 ن | تاریخ فرهنگ و تمدن ایران از دوره مغول تا صفویه | 2 ن | تاریخ فرهنگ و آن تمدن ایران در دوره صفویان | 2 ن | تاریخ تحولات فکری و فرهنگی ایران در دوره قاجار | 2 ن | میانی و
فلسفه تاریخ |
2 ن |
تاریخ
تحولات سیاسی اجتماعی و اقتصادی ایران در دوره هخامنشیان |
2 ن | تاریخ تمدن های باستانی جهان بین النهرين. مصر، هند و چین) | 2 ن | تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی فرهنگی و اقتصادی جهان اسلام در دوره امویان و عباسیان | 2 ن | تاریخ تشیع | آن | تاریخ اروپا در قرون وسطی | 2 ن | تاریخ اروپا در قرون جديد | 2 ن | انقلاب مشروطیت و تحولات سیاسی اجتماعی فرهنگی و اقتصادی ایران تا انقراض قاجاريه | 2 ن | تاریخ اروپا از جنگ جهانی اول تاکنون | 2 ن | |
تاریخ یونان و روم و بیزانس | 2 ن | – | – | تاریخ تحولات جریان های فکری جهان اسلام | 2 ن | تاریخ
عثمانی و خاورمیانه |
2 ن | تاریخ اروپا از انقلاب فرانسه تا جنگ جهانی اول | 2 ن | |||||||
– | تاریخ
تحولات سیاسی اجتماعی و اقتصادی و ایران در دوره افشاریه و زندیه |
2 ن | جغرافیای تاریخی | 2 ن | ||||||||||||
جمع واحد | ۱۹ | ۱۸ | ۱۹ | ۲۰ | ۲۰ | ۱۹ | ۱۹ | ١٦ | ||||||||
نظری | ۱۶ | ۱۳ | ۱۶ | ۱۵ | ۱۷ | ۱۳ | ۱۵ | ۱۳ | ||||||||
عملی | ۲ | ۴ | ۲ | ۲ | ١ | ۲ | 1 | – | ||||||||
کارگاهی | ١ | ١ | ١ | ۳ | – | ۲ | ١ | – | ||||||||
کارورزی | – | – | = | – | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ||||||||
پروژه | – | – | – | – | – | – | – | ۲ |
۵- مزایای رشته آموزش تاریخ:
- از مهمترین مزایا میتوان به فرصتهای شغلی مطمئن و پایدار اشاره کرد
- فارغالتحصیلان این رشته میتوانند به عنوان معلم در مدارس راهنمایی و دبیرستانها مشغول به کار شوند.
- این رشته فضایی برای رشد و توسعهی مهارتهای تدریس و ارتباط با دانشآموزان فراهم میکند. دانشجویان با مطالعه و تحلیل منابع تاریخی، تواناییهای پژوهشی و تفکر انتقادی خود را تقویت میکنند که در سایر جنبههای زندگی نیز مفید است.
- ارتباط با محیط آموزشی و دانشآموزان یکی از جنبههای جذاب و انگیزهبخش این رشته است. امکان رشد و پیشرفت در محیطهای آموزشی و ارتقاء شغلی در آینده نیز از دیگر مزایای این رشته به شمار میرود.
- این رشته درک عمیقی از تاریخ و فرهنگ را به دانشجویان ارائه میدهد و به شکلگیری شخصیت و هویت ملی کمک میکند. مهمتر از همه، معلمی شغل ارزشمندی است که در جامعه تأثیرگذار است.
۶- معایب رشته آموزش تاریخ:
- یکی از این معایب، محدودیتهای شغلی در برخی از مناطق و یا در شرایط خاص است.
- محدودیتهای زمانی و مسئولیتهای سنگین معلمی از دیگر معایب این رشته به شمار میرود
- نیاز به مطالعه و پژوهش مستمر نیز میتواند برای برخی دانشجویان چالشبرانگیز باشد.
- مهمتر از همه، فشارهای روانی ناشی از مسئولیتهای معلمی و نیاز به ارتباط موثر با دانشآموزان و والدین میتواند برای برخی افراد دشوار باشد.
- در برخی مواقع پرداخت حقوق و مزایای مناسب با توجه به سطح مسئولیتها به عنوان یک معضل در نظر گرفته میشود.
۷- رشته در قامت معلم:
رشته آموزش تاریخ در دانشگاه فرهنگیان، فارغالتحصیلان را برای ایفای نقش معلمی آماده میکند. این رشته بر مهارتهای تدریس، ارائه مطالب، استفاده از روشهای تعاملی، استفاده از تکنولوژیهای آموزشی، و ارتباط با دانشآموزان تمرکز دارد.
فارغالتحصیلان این رشته با تسلط بر مطالب تاریخی و توانایی تحلیل و تفسیر آنها، میتوانند به دانشآموزان انتقال دهند. این رشته معلمانی را تربیت میکند که نقش مهمی در شکلگیری نگرش تاریخی دانشآموزان ایفا میکنند. همچنین، معلمان تاریخ میتوانند با استفاده از روشهای خلاقانه و مناسب، به دانشآموزان درک عمیقتری از تاریخ و فرهنگ را ارائه دهند. آنها با استفاده از تجهیزات امروزه، میتوانند تجربیات ملموسی برای دانشآموزان ایجاد کنند.
۸- رشته در قامت استاد دانشگاه:
دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی تربیت معلم، یکی از اصلیترین مقاصد استخدامی برای فارغالتحصیلان رشته تاریخ است. فرصتهای شغلی برای این افراد شامل تدریس در مدارس (پس از گذراندن دورههای مهارتآموزی) و همچنین تدریس در خود دانشگاه فرهنگیان (در صورت داشتن شرایط لازم) است. برای ارتقای شغلی در دانشگاه، علاوه بر سابقه تدریس، داشتن مدرک دکتری، مقالات علمی پژوهشی معتبر، و انجام فعالیتهای پژوهشی و فرهنگی مرتبط با حوزه تاریخ اهمیت زیادی دارد. جذب هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان معمولا از طریق فراخوانهای استخدامی و با در نظر گرفتن تخصص، سوابق علمی و تجربی افراد صورت میگیرد.
فارغالتحصیلان این رشته با تقویت رزومه علمی و پژوهشی خود و کسب تجربه تدریس، میتوانند شانس خود را برای استخدام و ارتقای شغلی در دانشگاه فرهنگیان افزایش دهند. علاوه بر این، فرصتهایی نیز برای همکاری با سایر دانشگاهها و مراکز آموزشی به عنوان مدرس مدعو وجود دارد. فارغالتحصیلان رشته آموزش تاریخ میتوانند با ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) به عنوان استاد دانشگاه در رشتههای تاریخ، آموزش و پرورش، یا رشتههای مرتبط مشغول شوند. در این حالت، آنها نقش کلیدی در تربیت نسل جدید معلمان و پژوهشگران تاریخ را بر عهده میگیرند.
۹- ادامه تحصیل در رشته:
فارغالتحصیلان رشته آموزش تاریخ در دانشگاه فرهنگیان میتوانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشتههای مرتبط با تاریخ ادامه تحصیل دهند. برخی از این رشتهها عبارتند از:
کارشناسی ارشد تاریخ:
(گرایشهای مختلف مانند تاریخ ایران، تاریخ جهان، تاریخ معاصر و…)
کارشناسی ارشد آموزش و پرورش:
(گرایشهای مختلف مانند آموزش تاریخ، آموزش علوم اجتماعی، و…)
دکتری تاریخ:
(گرایشهای مختلف مانند تاریخ ایران، تاریخ جهان، تاریخ معاصر، و…)
دکتری آموزش و پرورش:
(گرایشهای مختلف مانند آموزش تاریخ، آموزش علوم اجتماعی، و…)
این رشتهها به فارغالتحصیلان این امکان را میدهند تا به پژوهشهای تخصصی در زمینه تاریخ بپردازند و به عنوان استاد دانشگاه یا محقق در مؤسسات پژوهشی فعال شون
10- بازار کار و میزان حقوق:
بازار کار برای فارغالتحصیلان رشته آموزش تاریخ در دانشگاه فرهنگیان، بهطور کلی مطمئن و پایدار است. تقاضای معلم تاریخ در مدارس راهنمایی و دبیرستانها در سطح کشور همواره وجود دارد. این تقاضا در مناطق شهری و روستایی متفاوت است و ممکن است در برخی مناطق، رقابت برای جذب معلم بیشتر باشد. میزان حقوق معلمین تاریخ به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سطح تحصیلات، سابقهی تدریس، نوع مدرسه (دولتی یا غیرانتفاعی)، و محل خدمت. معلمان با مدرک کارشناسی ارشد و یا با سابقهی تدریس طولانیتر، حقوق بیشتری دریافت میکنند.
به طور کلی حقوق در مقایسه با برخی مشاغل دیگر، در سطح متوسط قرار میگیرد و باید در نظر داشت که حقوق به طور مستمر در حال تغییر است و با سیاستهای جدید دولتی و نوسانات اقتصادی متغیر است. معلمان در ابتدای کار حقوق کمتری دریافت میکنند و با افزایش سابقه و مهارتها، حقوقشان ارتقا مییابد. همچنین، امکان جذب در مدارس خاص و یا با فعالیتهای جانبی (مثل تدریس خصوصی) میتواند در افزایش درآمد موثر باشد. با وجود این که بازار کار در سالهای اخیر نسبت به گذشته کمی متغیر است، اما به طور کلی مطمئن و قابل پیشبینی است. عوامل اقتصادی و اجتماعی نیز در میزان حقوق و دستمزد تاثیرگذار هستند.
11- یادداشتی از یک دانشجومعلم رشته آموزش تاریخ:
رشته آموزش تاریخ در دانشگاه فرهنگیان، تجربهای منحصربهفرد و پربار برای من به عنوان یک دانشجومعلم رقم زده است. با مطالعهی منابع تاریخی و تحلیل رویدادهای گذشته، تواناییهای پژوهشی و تفکر انتقادیام رشد چشمگیری داشته است. همچنین، ارتباط با دانشآموزان در کلاسهای عملی، مهارتهای تدریس و ارتباطات من را تقویت کرده است. این رشته، علاوه بر جنبههای علمی، یک دیدگاه انسانی و اجتماعی را نیز به من ارائه داده است. اما چالشهایی نیز وجود دارد، مانند نیاز به برنامهریزی دقیق و توسعهی مهارتهای تدریس در محیطهای مختلف.
با تمام این اوصاف، علاقه و انگیزهی من برای یادگیری و تدریس تاریخ روز به روز بیشتر میشود. بهعنوان یک دانشجومعلم در حال گذراندن این مسیر، احساس میکنم که با کسب دانش و مهارتهای لازم، میتوانم نقش موثری در تربیت نسل آینده ایفا کنم. امیدوارم با گذراندن این دوره، به فردی آگاه و متخصص در این حوزه تبدیل شوم که بتواند به بهترین نحو با دانشآموزان ارتباط برقرار کند و تاریخ را به شیوهای جذاب و آموزنده به آنها آموزش دهد. این رشته، فرصتی بینظیر برای پرورش استعدادهای درسی و تربیت معلمانی خلاق و کارآمد است.
این محتوا چقدر برای شما مفید بود ؟
امتیاز شما به ما انرژی بیشتری میده :
میانگین امتیاز ها 0 / 5. شمارش امتیاز 0
اولین نفری باشید که امتیاز میدید:))
دیدگاهتان را بنویسید